Cursul de formare a formatorilor ARDOR: despre pasiune MARE și (opționalul) DOR – „Dezbateri, Oratorie și Retorică”

Timp de cinci zile, în perioada 3-7 iulie, 13 cadre didactice din întreaga țară au beneficiat de o serie de ateliere în cadrul cursului de formare a formatorilor ARDOR pentru programul „Metode și strategii inovative de predare a disciplinei Dezbateri, oratorie și retorică”. Îndrumați de Florin Ghindă (trainer la Institutul Român de Training) și de Nae Șovăială (coordonator de training ARDOR), ei au parcurs, în cele peste 30 de ore de curs, o serie de elemente menite să îi ajute să dobândească și/sau să dezvolte tehnici utile în livrarea de sesiuni de formare.

Obiectivele cursului au fost:

  • Adaptarea și asimilarea designului de training pentru programul de formare a profesorilor
  • Deprinderea unor tehnici și metode utile pentru managementul grupului de participanți
  • Exersarea abilităţilor de pregătire, livrare şi evaluare a sesiunilor de training

 

Participanții au beneficiat de un număr echilibrat de sesiuni teoretice și practice, de o abordare interactivă, de exemple aplicate nevoilor identificate împreună cu ei și de feedback constant. Toate acestea sunt reflectate în materialul video de mai jos (realizat de Florin Ghindă), în care se regăsesc atât materialele rezultate în urma cursului cât și o serie de imagini care surprind atmosfera de la atelierele care au fost găzduite de către Romanian-American Foundation:

Florin Ghindă – trainer la Institutul Român de Training & Training Cafe și fondator RomaniaPozitiva.ro – ne-a împărtășit câteva impresii despre experiența sa alături de cei 13 formatori ARDOR:

În ultimii ani în România educația este privită nu tocmai cu ochi buni și, tocmai din acest motiv, atunci când am plăcerea să întâlnesc profesori speciali, mă bucur foarte mult căci știu că lucrurile se pot schimba în Bine și la noi.

Acești profesori sunt speciali pentru că sunt implicați într-o mulțime de activități educaționale pentru elevii lor, pentru că reușesc să obțină performanță în condiții uneori vitrege, pentru că depun extra efort, dar poate cel mai important, pentru că le pasă de soarta elevilor lor și reușesc să le stârnească acestora pasiune pentru educație și pentru implicare.

Am plecat din programul de training cu convingerea că dezbaterea ca metodă poate să dezvolte gândirea critică, dar și toleranța și, mai ales, poate să trezească din amorțire simțul implicării civice. Profesorii din acest program au motivația și energia să lucreze la rândul lor cu alți profesori și să îi ajute să vadă dezbaterea (debate-ul) ca pe o veritabilă resursă de schimbare în bine în educație, prin simplul fapt că aceasta pornește gândirea și stimulează atitudinea de implicare în societate.

Uneori la începutul unui program de training, când întâlnesc participanți profesori, îmi este teamă fie de sentimentul de neputință, fie de infatuare căci “le știm noi pe toate” pe care aș putea să le primesc din partea lor. Sunt norocos căci această teamă nu se confirmă. Am avut bucuria să descopăr că și profesorii din rețeau ARDOR sunt altfel de profesori: talentați, joviali și mai ales motivați să producă schimbare în Bine în educația din România.

Participanții au identificat încă din prima zi de curs o serie de lucruri cu care „vor să plece acasă”. Printre acestea s-au numărat dorința de a:

  • „livra cursul într-un mod cât mai util”
  • pleca cu „mai multă experiență în dezbateri”
  • „descoperi tehnici și instrumente de dezbtaeri ce pot fi explicate profesorilor pe înțelesul elevilor”
  • își face mai mulți prieteni și de a lega mai multe contacte
  • iradia (alți profesori) asemenea uraniului

 

formare de formatori_RAF_iulie2017_asteptari

Atelierele au debutat cu un îndemn (adaptat după un citat al lui Antoine de Sainte-Exupery) care să îi ghideze pe participanți în înțelegerea rolului pe care ei ca formatori îl joacă – „Nu e suficient să dai cuie și scânduri pentru a construi bărci unor oameni, ca să îi transformi în marinari. Pentru asta trebuie să le dai și dor de mare.” În încheierea lor, Nae Șovăială care a contribuit la livrarea unor segmente din cadrul cursului a subliniat aceeași idee astfel:

„E important să îi faceți pe cei cărora le veți livra acest curs să aibă o MARE plăcere în a preda și a folosi tehnicile din opționalul DOR (Dezbateri, Oratorie și Retorică).”

Iar participanților pare să le fi rămas acest dicton întipărit bine în memorie, întrucât chiar și o săptămână mai târziu, la transmiterea impresiilor, ele sună astfel:

„Am venit la curs cu inima strânsă, deoarece știam că sunt participantul cu cea mai mică experiență în debate și formare adulți. Am fost fascinată de profesionalismul lui Florin și a echipei ARDOR și am să mă strădui să detaliez acest lucru în activitatea mea viitoare. Plec cu DOR DE MARE”

(Cristina Iftime, profesor la Colegiul Național de Informatică, Piatra Neamț)

„Am venit la acest curs dornică să învăț mai multe despre dezbateri,mai ales că olimpiada județeană Tinerii Dezbat’ mi-a întărit convingerea că este nevoie de mult mai multă instruire în ceea ce priveşte promovarea debate-ului. Încă de la bun început am fost surprinsă de căldura cu care am fost primiți, de deschiderea organizatorilor, de calitatea trainingului şi de cea a participanților. Nu aş putea spune că am rămas doar cu o singură frază în minte, ci cu o adevărată lecție de viață în ceea ce priveşte educația deliberativă şi, mai ales, cea a adulților. Abia aştept să realizez un traning.”

(Carmen Hodea, profesor la Colegiul Național „Cuza Vodă”, Huși)

„Săptămâna trecută am participat la cursul de formare a formatorilor organizat de ARDOR. Nimic nou. Sunt întotdeauna încântată să particip la astfel de cursuri. Ce este special? Faptul că întotdeauna cursurile ARDOR au un nivel de calitate ridicat. Așa că m-am prezentat la curs cu multe așteptări – să mai învăţ ceva nou, să mai cunosc oameni noi, să avem împreună un timp fructificat util şi plăcut (doar suntem în vacanţă, nu?). Așteptările mi-au fost îndeplinite cu succes. Cum putea fi altfel cu o echipă de formatori cum sunt Florin, Nae și Emi? S-au completat unul pe altul și au creat o atmosferă de lucru destinsă și confortabilă, astfel încât la finalul săptămânii am devenit o mare familie, mai bogată din toate punctele de vedere.
Ce m-a surprins în această săptămână? Faptul că există atâtea abordări diferite asupra aceluiași subiect.
Ce vreau sa fac în viitorul apropiat? Să aplic câteva metode noi pe care le-am aflat în această săptămână atât în educația adulților, cât și cu elevii mei.
În afară de asta – mă bucur de vacanță și aștept următorul curs (sau seminar sau întâlnire sau ce o fi…) organizat de ARDOR. Felicitări echipă! Faceți oamenii veniți din toate colțurile să se simtă ca în familie!”

(Fabiola Chiriacescu, profesor la Liceul Teoretic „Nicolae Iorga”, Nehoiu)

„Am venit hotărâtă să învăț să le deschid și colegilor mei apetitul pentru promovarea dezbaterilor. Nu am fost surprinsă, ci mai degrabă bucuroasă să constat că oamenii care au inițiat acest proiect nu și-au pierdut entuziasmul și energia cu care au plecat la drum, în ciuda dificultăților ivite. Fraza cu care pot spune că am rămas în minte este, pentru mine, metafora întregului curs: “dor de mare”. Mi-aș dori, cu prima ocazie pe care o voi avea, să încep să aplic argumentația în favoarea dezbaterilor. Sper să fiu convingătoare, pentru că știu sigur că am conținut, chiar dacă mai trebuie să lucrez la stil și strategie.”
(Elena Ștefănică, Inspectoratul Școlar Județean Argeș)

formare de formatori)RAF_iulie2017_grup

Suntem nerăbdători să vedem cum se vor desfășura sesiunile de formare susținute de acești minunați profesori și vom reveni cu detalii despre acestea, despre formatori și despre proiectele lor.

Mai multe fotografii de la cadrul Atelierul de formare a formatorilor ARDOR pentru programul „Metode și strategii inovative de predare a disciplinei Dezbateri, oratorie și retorică” puteți accesa aici.


Demersul face parte din proiectul „Debate as an educational tool” – finantat de Romanian-American Foundation – și are ca scop întărirea capacității ARDOR (din punct de vedere al resursei umane) prin extinderea numărului de formatori la nivel național.