Educația în limbile minorităților favorizează izolarea

Argumentul 1: Eficiența în comunicare
Daca minoritățile studiază în limba maternă, acestea vor cunoaște foarte puțin sau deloc limba țării în care trăiesc. Ca și efect, comunicarea între minorități și majoritate va fi complicată. La nivel de integrare, minoritățile vor avea de suferit datorită acestei comunicări îngreunate: își vor găsi mai greu de lucru pe piața de muncă, vor fi posibil marginalizați iar comunicarea cu autoritățile statale va fi dificilă. Aceste efecte favorizează astfel construirea unor enclave pe bază lingvistică, deci izolarea minorităților de grupul majoritar din respectiva țară
Argumentul 2: Dorinta de integrare
Integrarea este un proces complex care are la baza elemente ulturale, lingvistice si obiceiuri si traditii. Daca minoritatile studiaza in limba materna, acestea nu ajung sa cunoasca elementele mentionate, astfel dorinta de integrare scade. In opozitie, dorinta majoritatii de integrare a minoritatilor va scadea de asemenea, deoarece acestea nu cunosc elementele necesare apropierii dintre popoare. Aceste efecte creeaza o reticenta in integrare din partea ambelor factiuni, deci favorizeaza izolarea. Un exemplu ilustrativ este cel al minoritatii maghiare din Romania, care este relativ izolata datorita pragului lingvistic intalnit.

Argumentul 1: Integrarea nu înseamnă eliminarea elementelor naționale
Minoritațile trebuie să aibă dreptul de a învăța în limba maternă deoarece acest aspect nu îi împiedică să se integreze. Ei vor învăța limba țării prin interacțiuni directe, astfel încât vor cunoaște un minim de limbaj care să le permită integrarea. Pe de altă parte, prin a studia în limba maternă aceștia vor fi capabili să se identifice cu propria cultură, astfel asigurânduli-se dreptul la mobilitate. De asemenea, simțul de apartenență creat prin studierea în limba maternă le va garanta acestora un comfort psihic și un grad mare de cunoștințe ale propriei culturi.
Argumentul 2: Reticenta in comunicare
Daca minoritatile etnice nu au dreptul la o educatie in limba materna, acestia se vor simti asupriti de majoritatea populatiei. Acest sentiment va crea o puternica reticenta in comunicare, astfel minoritatile nu vor mai putea sa se integreze. Astfel, studiul in limba tarii inraieste respectivele minoritati si creeaza un conflict de pareri si drepturi in care nici una dintre factiuni nu se simte complet protejata. Acest conflict se poate extinde pana la punctul in care comunicarea si integrarea nu mai sunt posibile, deci studiul in limba materna nu inseamna izolare, ci chiar inseamna o favorizare a dorintei de integrare.

Referințe