Dacă ai o idee, o propunere sau o nelămurire, le așteptăm la:

PROFIL DE PROFESOR: Elena Manea (instructor la Liceul Teoretic „Ioan Cotovu”, Hârșova)

„Tabăra de leadership pentru instructori și profesori de dezbateri„ a reușit să adune încă o dată, în cadrul ediției din 2017, un număr impresionant de 100 de profesori din diferite colțuri ale țării, de diferite specializări, care timp de o săptămâna au acumulat informații, au învățat metode noi de integrare a dezbaterilor la clasă și au primit sfaturi și instrumente de nelipsit din tolba oricărui viitor sau actual instructor de club.
Din dorința de a-i cunoaște mai bine pe membrii comunității de debate, o comunitate aflată în continuă creștere, ne-am hotărât să ne folosim de prilejul oferit de „Tabăra de leadership” pentru a construi o secțiune specială pe website-ul nostru. Purtând titlul de PROFILE, această secțiune își propune să le ofere posibilitatea celor care ajută într-un fel sau altul la răspândirea debate-ului bine făcut să împărtășească o părticică din povestea lor cu noi. Sperăm noi că, în acest fel, vom reuși și să facilităm o mai bună cunoaștere reciprocă și, de ce nu, încurajarea schimbului de expertiză. 
Episoadele anterioare:
PROFIL DE PROFESOR: Monica Ionescu (instructor la Colegiul Național „B.P. Hașdeu”, Buzău) 
PROFIL DE TRAINER: Alina Bucșa
PROFIL DE VOLUNTAR: echipa de organizare a „Taberei de leadership” 2017
PROFIL DE PROFESOR: Constantin Stăcescu (instructor la Colegiul Național „C. Negri”, Tg. Ocna)
PROFIL DE TRAINER: Andrei Olaru

Un membru foarte entuziast al comunității, preocupat mereu de perfecționare și un adept convins al practicării metodei dezbaterii la clasă, Elena Manea reușește să ne molipsească de fiecare dată cu optimismul ei și cu hotărârea de a continua, oricât de greu ar fi. Ne-a povestit despre cum este o bucurie să dai înapoi comunității și să îi înveți pe alții, dar și că ai nevoie de un gram de răbdare și de muncă pentru a deveni din ce în ce mai bun, atât pentru tine cât și pentru cei pe care îi formezi, fie ei profesori sau elevi.

  1. Care este prima dvs amintire legată de debate? Cum ați intrat în lumea dezbaterilor?
    Sunt profesor în învățământul preuniversitar și predau la un liceu din județul Constanța, localitatea Hârșova, Limba și Literatura Română împreună cu germana și alte opționale, printre care și cel de Dezbatere, Oratorie și Retorică de aproximativ 5 ani. În mișcarea de dezbateri am ajuns în anul școlar 2009, când etapa Regionalei s-a desfășurat la Eforie. Atunci a fost primul meu contact cu concursul destul de popular astăzi, „Tinerii Dezbat”.  Am participat la o formare susținută atunci de Raluca Petrescu, super entuziasmată și încântată, și de atunci am rămas fidelă mișcării de dezbateri și ARDOR-ului.
  2. Ce ne puteți spune despre Tabăra de leadership?
    Tabăra aceasta este o idee extraordinară. Este o realizare a ARDOR-ului și un beneficiu imens adus profesorilor, pentru că îi ține aici, strânși, într-un mediu academic și îi formează, la modul foarte serios, într-un anumit domeniu în care ei vor deveni mici specialiști. Este extraordinară și pentru că are acest format de tabără. Pe mine mă încarcă cu energie să văd entuziasmul colegilor, să văd preocuparea lor, dorința de a face debate, știind că această metodă are foarte multe beneficii asupra tinerilor pe care într-un fel sau altul îi formăm pentru viață.
  3. Ce oportunități de învățare aduce tabăra aceasta, diferit de alte proiecte?
    În primul rând, pentru că suntem aici mai mult timp, ne dă posibilitatea să ne cunoaștem, să socializăm, să creăm conexiuni pe care, ulterior, le putem folosi în proiecte și în dezvoltarea mișcării de dezbateri sub anumite forme: seminarii, competiții, schimburi de experiență. Față de alte proiecte, trebuie să recunosc, se bucură de calitatea trainerilor ARDOR, pe care incontestabil trebuie să o recunoaștem. Toți participanții la Tabără și-au putut da seama, prin comparație cu alte cursuri de formare la care noi participăm în sistemul de învățământ, de calitatea și seriozitatea trainerilor. Prin formatul pe care îl are, pare că este o tabără, însă la final fiecare  trage o mare concluzie: că a învățat foarte multe lucruri, a cunoscut foarte mulți oameni, a intrat într-o mișcare cu anumite principii, cu o anumită viziune și toată lumea vrea să continue, ceea ce este extraordinar.
  4. Ce v-a motivat să deveniți trainer în cadrul Taberei de Leadership
    Este o provocare să devii trainer, să devii formator al colegilor tăi. Este o încredere pe care mi-a acordat-o ARDOR, fără îndoială. Noi am participat la cursuri de formare și apoi la un curs de formare pentru formatori, susținut și finanțat de ARDOR. Am vrut să fiu alături de această echipă. Îmi place să lucrez cu ea, sunt serioși, urmează niște principii, oferă o formare de calitate și atunci… pare normal și pare firesc.
  5. Ce grupă ați avut la această tabără? Spuneți-ne câteva cuvinte despre ea.
    Am avut o grupă de începători, Pui II, o grupă cu care m-am simțit și mă simt extraordinar pentru că sunt entuziaști, au venit să învețe, sunt focalizați, muncesc, sunt aplicați și interesați, ceea ce cred că pe orice trainer și pe orice formator l-ar face fericit. Sunt oameni care vor să continue în proiectele despre care eu le-am vorbit, vor să intre în mișcare, le place dezbaterea ca metodă la clasă. Atmosfera a fost și relaxantă și consumatoare de energie, dar la finalul fiecărei zile toată lumea a tras concluzia că am învățat, că ne-am simțit bine, ceea ce mă bucură.
  6. Cu ce sfat ați vrea să plece participanții de la grupa dvs? Un sfat pe care să-l poată pună în practică la clasă sau la club.
    La training am încercat să le explic cum am reușit eu să aplic în viața mea de zi cu zi, în activitatea mea în proiecte și ca profesor, această metodă. Ea necesită să fie aplicată cât mai mult, învățată și de elevi și de noi cât mai bine și aplicată de cât mai multe ori. Sfatul nr. 2: să lucreze cât mai mult pe argumentare și contraargumentare. Nu numai de dragul subiectelor pentru examene din viața lor, cât și pentru a-i forma ca oameni care știu să ia o decizie, știu să aleagă niște lucruri bune pentru ei. Un alt sfat pe care l-am dat este să aibă multă răbdare. Nu e un lucru care apare imediat, este o competență generală pe care ne-o formăm în timp, dar satisfacțiile pe care le am, feedback-ul pe care l-am primit de la foștii sau actualii studenți este minunat. Asta te impulsionează să faci și mai bine și mai mult și întotdeauna.
  7. Care credeți că sunt beneficiile debate-ului, în general, pe care participanții ar trebui să le conștientizeze și să le dea mai departe în urma acestei tabere?
    Am reușit cu cursanții mei să identific ce părți din activitatea lor de catedră pot să fie lucrate și cum pot să folosească această metodă. Ei au o bucată bună, 2 sesiuni din tot programul lor, în care trebuie să identifice un conținut pe care trebuie să-l livreze cu această metodă. Sunt foarte multe lucruri pe care le pot face la clasă prin această metodă. În partea cealaltă, dezbaterea poate deveni o metodă de învățare pentru copil, pentru elev.  În loc să stea să lectureze un material sec, avem o etapă de cercetare, de documentare, de susținere, de structurare a materialului, ceea ce o face o metodă foarte bună de învățat, pentru orice disciplină. Dezbaterea poate fi văzută de asemenea și ca o metodă de evaluare. Au avut de citit, au avut de prezentat, apoi, eu ca profesor pot să îi evaluez sub această formă. Îi pun să dezbată și pe un anumit grafic, cu un anumit punctaj, pot să le dau note. Dezbaterea este o metodă de predare pentru profesor, de învățare pentru elev și de evaluare pentru ambii, având în vedere că feedback-ul apare foarte repede, atfel, învățarea se transformă foarte repede în ceva pozitiv și dinamic.

ImpreunacuLIDL
Materialul a fost realizat în cadrul evenimentului „Tabăra de leadership pentru instructori și profesori de dezbateri” organizat de ARDOR în luna iulie 2017.
adina ionescuAutoarea materialului este Adina Ionescu: membru ARDOR Muntenia și studentă la Școala Națională de Științe Politice, secția Publicitate. Adina se descrie astfel: Curioasă cu normă întreagă, punctuală şi puţin OCD-istă în ceea ce priveşte termenele de predare. Îmi place să discut despre filozofie când gătesc şi sunt pasionată de sociologie.

NEWSLETTER abonează-te

Primește newsletterul nostru