Dacă ai o idee, o propunere sau o nelămurire, le așteptăm la:

PROFIL DE PROFESOR: Elena Sticlea (instructor la Colegiul Național „Gheorghe Lazăr”, București)

„Tabăra de leadership pentru instructori și profesori de dezbateri„ a reușit să adune încă o dată, în cadrul ediției din 2017, un număr impresionant de 100 de profesori din diferite colțuri ale țării, de diferite specializări, care timp de o săptămâna au acumulat informații, au învățat metode noi de integrare a dezbaterilor la clasă și au primit sfaturi și instrumente de nelipsit din tolba oricărui viitor sau actual instructor de club.
Din dorința de a-i cunoaște mai bine pe membrii comunității de debate, o comunitate aflată în continuă creștere, ne-am hotărât să ne folosim de prilejul oferit de „Tabăra de leadership” pentru a construi o secțiune specială pe website-ul nostru. Purtând titlul de PROFILE, această secțiune își propune să le ofere posibilitatea celor care ajută într-un fel sau altul la răspândirea debate-ului bine făcut să împărtășească o părticică din povestea lor cu noi. Sperăm noi că, în acest fel, vom reuși și să facilităm o mai bună cunoaștere reciprocă și, de ce nu, încurajarea schimbului de expertiză. 
Episoadele anterioare:
PROFIL DE PROFESOR: Monica Ionescu (instructor la Colegiul Național „B.P. Hașdeu”, Buzău) 
PROFIL DE TRAINER: Alina Bucșa
PROFIL DE VOLUNTAR: echipa de organizare a „Taberei de leadership” 2017
PROFIL DE PROFESOR: Constantin Stăcescu (instructor la Colegiul Național „C. Negri”, Tg. Ocna)
PROFIL DE TRAINER: Andrei Olaru
PROFIL DE PROFESOR: Elena Manea (instructor la Liceul Teoretic „Ioan Cotovu”, Hârșova)
PROFIL DE TRAINER: Ioana Covei

Un membru foarte entuziast al comunității, preocupat mereu de perfecționare și un adept convins al practicării metodei dezbaterii la clasă, Elena Manea reușește să ne molipsească de fiecare dată cu optimismul ei și cu hotărârea de a continua, oricât de greu ar fi. Ne-a povestit despre cum este o bucurie să dai înapoi comunității și să îi înveți pe alții, dar și că ai nevoie de un gram de răbdare și de muncă pentru a deveni din ce în ce mai bun, atât pentru tine cât și pentru cei pe care îi formezi, fie ei profesori sau elevi.

  1. Care este prima dvs amintire legată de debate? Cum ați intrat în lumea dezbaterilor?

Am predat cândva la un grup școlar de Construcții Montaj și era o colegă de a mea care făcuse un training de dezbateri și care mi-a spus ”Nu vrei să vii la noi să facem dezbateri?” doar că ea făcuse trainingul și eu trebuia să o ajut să-i antreneze pe copii. Habar nu aveam despre ce este vorba dar mi-a spus ”Lasă că te descurci tu”. Atunci a fost cel mai interesant moment care mi-a deschis calea către lumea dezbaterilor.

  1. Ce ne puteți spune despre tabăra de leadership până acum?

Foarte antrenantă. Grupa cu care lucrez este mereu challenging, oamenii știu multe, pot multe și vor multe. Este o experiență foarte solicitantă, ca să poți face față tuturor input-urilor, dar o apreciez ca experiență de formare.

  1. Ce oportunități de învățare aduce tabăra aceasta, diferit de alte proiecte?

Mai multe lucruri o fac să fie specială.

În primul rând, oamenii vin aici benevol, în timpul vacanței, sponsorizați din afară, nu din mijloace proprii și tocmai datorită acestui lucru este și alt spirit. Fiind voluntari în privința aceasta, au și o bucurie de a participa, un spirit de colaborare extraordinar și ne întâlnim prieteni cu prieteni și ne simțim minunat.

  1. Ce grupă ați avut la această tabără? Spuneți-ne câteva cuvinte despre ea.

Pui I. Sunt oameni care nu au mai avut contact cu dezbaterile până acum, care nu știu nimic de mișcarea de dezbateri și care vor să învețe efectiv bazele.

  1. Cu ce sfat ați vrea să plece participanții de la grupa dvs? Un sfat pe care să-l poată pună în practică la clasă sau la club.

Un sfat concret? Cred că nu pot să-i sfătuiesc să continue pentru că și-au anunțat intenția aceasta de la bun început. Cred că nu pot să-i sfătuiesc cum să facă lucruri pe mai departe pentru că au niște abilități foarte interesante în privința asta. Pot doar să le spun că ceea ce fac aici, ca bază, este susceptibil și la modificări și la schimbări și la evoluții foarte interesante. Pot să le spun că o să fie fascinați în continuare de dezbateri, cu condiția să aloce timp, energie și viață personală pentru a putea să facă lucrul acesta.

Nu pot decât să-i avertizez puțin că există doza asta de investiție maximă din punct de vedere personal. În rest, lucrurile, dacă faci investiția aceasta, nu au cum să meargă rău.

  1. Care credeți că sunt beneficiile debate-ului, în general, pe care participanții ar trebui să le conștientizeze și să le dea mai departe în urma acestei tabere?

Odată, găsim metode noi prin care putem preda conținuturi. În momentul în care știi care sunt ingredientele dezbaterii, în mod voluntar și programatic, poți să te antrenezi să asculți altfel ceea ce ți se spune: de către copii, de către colegi. Te poți angrena în discuții la modul obiectiv, detașat și logic argumenta. Te raportezi altfel la situațiile cu potențial conflictual deoarece noi oamenii nu prea știm să argumentăm la rece ci mai degrabă ne aprindem emoțional.

Pot să se raporteze altfel la copiii care fac dezbateri și care îi vor provoca din ce în ce mai mult în momentul în care au la clasă asemenea ”exemplare”. Își pot preda propria materie într-un mod inedit și inovator în școala în care sunt.

Există un număr destul de mic la nivel național care pot face lucrul acesta, să integreze în orele lor dezbaterea, fie ca metodă fie ca activitate o oră întreagă și atunci-da!- te simți un pic deschizător de drumuri și e o senzație tare interesantă!


ImpreunacuLIDL
Materialul a fost realizat în cadrul evenimentului „Tabăra de leadership pentru instructori și profesori de dezbateri” organizat de ARDOR în luna iulie 2017.
adina ionescuAutoarea materialului este Adina Ionescu: membru ARDOR Muntenia și studentă la Școala Națională de Științe Politice, secția Publicitate. Adina se descrie astfel: Curioasă cu normă întreagă, punctuală şi puţin OCD-istă în ceea ce priveşte termenele de predare. Îmi place să discut despre filozofie când gătesc şi sunt pasionată de sociologie.

NEWSLETTER abonează-te

Primește newsletterul nostru