Dacă ai o idee, o propunere sau o nelămurire, le așteptăm la:

PROFIL DE PROFESOR: Monica Ionescu (instructor la Colegiul Național „B.P. Hașdeu”, Buzău)

„Tabăra de leadership pentru instructori și profesori de dezbateri„ a reușit să adune încă o dată, în cadrul ediției din 2017, un număr impresionant de 100 de profesori din diferite colțuri ale țării, de diferite specializări, care timp de o săptămâna au acumulat informații, au învățat metode noi de integrare a dezbaterilor la clasă și au primit sfaturi și instrumente de nelipsit din tolba oricărui viitor instructor de club.
Din dorința de a-i cunoaște mai bine pe membrii acestei comunități aflate în continuă creștere, ne-am hotărât să ne folosim de această ocazie pentru a da startul unei secțiuni speciale pe website-ul nostru. Purtând titlul de PROFILE, această secțiune își propune să le ofere posibilitatea celor care ajută într-un fel sau altul la răspândirea debate-ului bine făcut să împărtășească o părticică din povestea lor cu noi. Sperăm noi că, în acest fel, vom reuși și să facilităm o mai bună cunoaștere reciprocă și, de ce nu, încurajarea schimbului de expertiză. 

Începem această serie cu Monica Ionescu profesor de limba engleză la Colegiul Național „B.P. Hașdeu” din Buzău, care ne-a povestit cum este să fii instructor, cum poți găsi mereu un drum dacă îți dorești cu adevărat ceva și despre cum e mereu bine să gândești diferit, chiar dacă te afli în situații similare.

Povestiți-ne prima amintire pe care o aveți cu lumea debate-ului. Ce v-a motivat să alegeți să deveniți parte din această comunitate?

Predând limba engleză, unde este necesar să-ți construiești gândurile într-un mod diferit, mi s-a părut surprinzător că elevii ar putea face asta și în limba română. Din nefericire, la majoritatea materiilor, copilul este încurajat să reproducă informații citate pentru ca profesorul să îl asculte apoi repetând lecția mot-a-mot. Dezbaterile, din punctul meu de vedere, îl ajută pe elev să înțeleagă nu numai că ideile lui sunt bune, dar și ce cuvinte poate alege pentru a le exprima cât mai bine. Pentru copii mi se pare un mijloc uluitor, nu numai pentru o mai bună „prestație” la cursuri, dar și pentru a-și construi și modela personalitatea și pentru a înțelege mai bine cine sunt și chiar pentru a-și îmbunătăți relația cu părinții. E ușor să spui „Nu vreau!” dar de cele mai multe ori trebuie să spui și de ce, care au fost cauzele care te-au condus către concluzia asta.

De ce bariere v-ați lovit atunci când v-ați hotărât să deveniți instructor de club?

Bariera cea mai mare a fost respingerea din partea adulților pentru că ei erau de părere că elevii ar trebui să stea cuminți la oră, să nu răspundă în fața adultului, deoarece el este autoritatea și este mai deștept decât copilul. La școală, profesorii de științe sociale nu au vrut să implice elevii în „așa ceva”. Existau persoane care spuneau că elevii vor deveni duplicitari pentru că ei nu au încă o părere a lor și, fiind obligați să gândească o problemă și din perspectiva opusă, nu vor mai ști cine sunt. Nu ni s-a dat voie ani de zile să avem un club. Într-o zi i-am spus directorului că voi face un club în engleză și că sigur, voi ajuta elevii să se exprime mai bine în această limbă. Așa am reușit să pătrund în debate. Apoi s-a aflat că am mers și la concursuri în limba română, însă faptul era deja consumat.

Povestiți-ne o amintire plăcută pe care o aveți în legătură cu dezbaterile.

La o Regională, copiii au pierdut un meci (singurul meci pe care l-au pierdut) cu o echipă și s-a ajuns ca în finală să avem același meci, cu aceeași echipă, pe aceleași poziții, cu aceeași moțiune. Ei erau convinși că vor pierde pentru că își știau reciproc cazurile. Atunci i-am întrebat: „Cine vă pune să-l faceți la fel?”. Nu mai aveau foarte mult timp. Venea pauza de masă și apoi jucau finala. I-am sfătuit să se gândească la o altă perspectivă și le-am dat câteva opțiuni iar asta le-a fost suficient: au început să se gândească la din ce în ce mai multe idei și exemple. Au reușit să-și facă un caz în timp ce-și mâncau ciorba, l-au repetat când a venit desertul și apoi au câștigat finala.

Ce informații relevante ați reușit „să furați” de la trainerii din cadrul Taberei de leadership, care vă vor ajuta în calitate de instructor de club și de profesor?

În primul rând, organizarea. Am constatat că, la un moment dat, mergeam mult pe instinct, ceea ce mă făcea să acționez haotic. Nu știam cum să-mi organizezi mai bine cunoașterea echipei, a indivizilor și de aceea e posibil ca pregătirea pe care le-o dădeam să nu fi fost la cel mai înalt nivel. Am obținut informații despre structurare, despre moduri punctual din care să privești o problemă, o etapizare mult mai clară. Am realizat încă o dată că e important să nu sari etape pentru ca debaterul să ajungă repede sus, ci să îi ajuți să crească treptat, pentru ca atât baza cât și fiecare dintre celelalte faze intermediare prin care trec să fie solide.


ImpreunacuLIDL
Materialul a fost realizat în cadrul evenimentului „Tabăra de leadership pentru instructori și profesori de dezbateri” organizat de ARDOR în luna iulie 2017.
adina ionescuAutoarea materialului este Adina Ionescu: membru ARDOR Muntenia și studentă la Școala Națională de Științe Politice, secția Publicitate. Adina se descrie astfel: Curioasă cu normă întreagă, punctuală şi puţin OCD-istă în ceea ce priveşte termenele de predare. Îmi place să discut despre filozofie când gătesc şi sunt pasionată de sociologie.

NEWSLETTER abonează-te

Primește newsletterul nostru