Dacă ai o idee, o propunere sau o nelămurire, le așteptăm la:

PROFIL DE TRAINER: Alina Bucșa

„Tabăra de leadership pentru instructori și profesori de dezbateri„ a fost un prilej nemaipomenit pentru profesorii participanți să intre în contact direct cu trainerii ARDOR și să acceseze expertiza acestora. Fie că a fost vorba despre teorie, jocuri de cunoaștere, exerciții de arbitraj sau chiar susținere de discursuri argumentative, totul a fost dinamic și plin de noutăți pentru ambele „tabere”.
Din dorința de a-i cunoaște mai bine pe membrii comunității de debate, o comunitate aflată în continuă creștere, ne-am hotărât să ne folosim de prilejul oferit de „Tabăra de leadership” pentru a construi o secțiune specială pe website-ul nostru. Purtând titlul de PROFILE, această secțiune își propune să le ofere posibilitatea celor care ajută într-un fel sau altul la răspândirea debate-ului bine făcut să împărtășească o părticică din povestea lor cu noi. Sperăm noi că, în acest fel, vom reuși și să facilităm o mai bună cunoaștere reciprocă și, de ce nu, încurajarea schimbului de expertiză. 

În primul „episod” al PROFIL DE TRAINER am discutat cu Alina Bucșa, trainer de dezbateri la British Council România, proaspătă absolventă a Facultății de Relații Economice Internaționale și Training & Recruitment Officer la WWF-Romania. Ea ne-a vorbit despre încredere, despre importanța debate-ului în viața ei și a altora și despre cum exercițiul este ingredientul secret pentru perfecționare.

Care este prima ta amintire legată de debate? Cum ai intrat în lumea dezbaterilor?
Am intrat în lumea dezbaterilor participând la o dezbatere demonstrativă și motivul pentru care mi-a plăcut foarte mult și pentru care m-am și apucat mai apoi de dezbateri a fost faptul că cei care dezbăteau în acea demonstrativă aveau foarte multă încredere în ei, în argumentele pe care le prezentau. Și o exprimau atât prin cuvintele pe care le foloseau cât și prin gesturi, atitudine și tonalitate. Atunci m-am gândit că încredere asta – dacă o au pentru că au ținut mai multe discursuri în fața unui public – nu o aplică doar la dezbateri, ci și în viața de zi cu zi.

Ce ne poți spune despre „Tabăra de leadership”?
Mi se pare o oportunitate excelentă pentru profesori și pentru toți elevii cu care aceștia vor lucra la clasă. Debate-ul este foarte aproape de sufletul meu așa că dacă ar fi după mine, toți elevii ar trebui să facă debate, în toate școlile, la toate clasele. Cu cât mai mulți beneficiari ai acestei activități, cu atât mai bine. Sunt foarte foarte fericită că avem atâția profesori care au venit în mod voluntar, în timpul lor liber, pentru a-i ajuta pe elevii lor să argumenteze mai bine și să aibă mai multă încredere în motivele acțiunilor lor.

Ce oportunități de învățare aduce tabăra aceasta, diferit de alte proiecte?
Diferit de alte proiecte, tabăra aceasta îi pregătește pe profesori nu doar să-și deschidă un club de dezbateri și să pregătească o mână de copii pentru a participa la competiții de dezbateri, ci și să își însușească o serie de modalități de a integra dezbaterile la fiecare clasă la care ei predau, cu copii care nu ar face debate saptămână de săptămână într-un club de dezbateri.

Cu ce grupă ai lucrat la Tabăra de anul acesta? Spune-ne câteva cuvinte despre ea.
Învățăcei 2. Nivelul Învățăcei îi include pe profesorii care au avut, până în prezent, puțin contact cu dezbaterile. Ei știu câte ceva despre debate, eventual au participat la Olimpiada de Dezbateri de anul acesta. însă au avut nevoie de mult lucru pentru a clădi bazele. De aceea am lucrat cu ei pentru dezvoltarea abilităților de argumentare, elemente de stil dar și principii de integrare a dezbaterilor în clasă.

Cu ce sfat ai vrea să plece participanții de la grupa ta? Un sfat pe care să-l poată pună în practică la clasă sau la club.
Din ce am observat până acum, deși există un entuziasm surprinzător în rândul profesorilor pentru debate, totuși le lipsește încrederea. Deși unii dintre ei au trecut printr-o serie de formări, încă nu se simt foarte încrezători. De aceea sper că pe parcursul training-ului meu am reușit să le insuflu încrede. Pentru a ajunge mai buni la dezbateri dar și pentru a le putea da mai multe sfaturi elevilor lor trebuie să practice la clasă, să vadă ce funcționează și ce nu. Vreau să plece cu încrederea de a încerca, chiar dacă nu se simt acum experți, tocmai pentru a experimenta și pentru a învăța din ce în ce mai mult pe viitor.

Care crezi că sunt beneficiile debate-ului, în general, pe care participanții ar trebui să le conștientizeze și să le dea mai departe în urma acestei tabere?
Primul ar fi curiozitatea de a te informa despre evenimente ce se petrec în lume. Asta mi se pare un lucru esențial de cultivat în toți elevii, din toată țara. Apoi, capacitatea de a sintetiza informații, de a selecta doar ce este relevant și de a le exprima într-un mod cât mai clar, pe înțelesul oricui (evident, tot prin mult exercițiu). Ceva foarte important este și capacitatea de a asculta. La debate se face multitasking: asculți și în același timp îți notezi în timp ce te gândești la ce vei spune tu în legătură cu asta. Prin dezbateri se învață și se exersează ascultarea activă și nu numai.

Toate cele de mai sus, mi se par, dincolo de abilități ale unui debater bun, în primul rând niște competențe utile și importante pentru viața profesională, academică, pentru viața de zi cu zi și pot fi dezvoltate și practicate prin intermediul dezbaterilor academice.


ImpreunacuLIDL
Materialul a fost realizat în cadrul evenimentului „Tabăra de leadership pentru instructori și profesori de dezbateri” organizat de ARDOR în luna iulie 2017.
adina ionescuAutoarea materialului este Adina Ionescu: membru ARDOR Muntenia și studentă la Școala Națională de Științe Politice, secția Publicitate. Adina se descrie astfel: Curioasă cu normă întreagă, punctuală şi puţin OCD-istă în ceea ce priveşte termenele de predare. Îmi place să discut despre filozofie când gătesc şi sunt pasionată de sociologie.

NEWSLETTER abonează-te

Primește newsletterul nostru