Dacă ai o idee, o propunere sau o nelămurire, le așteptăm la:

Debate as an Educational Tool

Acest program desfășurat în perioada 2015-2018 are drept scop dobândirea unei dezvoltări accelerate a programului de educație prin dezbateri din România. Prin intermediul a patru coordonate, acest proiect are ca finalitate o extindere îndrăzneață în termeni cantitativi și punerea unei baze solide pentru continuarea dezvoltării proiectului dincolo de acest program.

 

Planul de acțiune a fost dezvoltat pe acești patru piloni pentru a asigura o accesibilitate cât mai mare la programe de educație deliberativă. Acestea reprezintă o componentă crucială a unui program mai amplu de educație pentru democrație care în sistemul educațional românesc este, din păcate, neglijat sau privat de prioritate.

Un program finanțat de:

1. Consolidarea și extinderea programului „Tinerii Dezbat”, dezvoltat în parteneriat cu Ministerul Educației

-> 43 de seminare de formare pentru profesori, în scopul pregătirii elevilor în vederea participării în cadrul etapelor regionale și județene;
-> 450 de profesori care au participat la aceste seminare în 3 ani;
-> peste 1700 de elevi implicați în competiții în 3 ani.

*Olimpiada naţională de argumentare, dezbatere şi gândire critică „TINERII DEZBAT” este un concurs al Ministerului Educației Naționale ce vizează dezvoltarea unor abilități esențiale în rândul elevilor de liceu din România. Având prima ediție în 2017, acesta înlocuiește și extinde Concursul Național “TINERII DEZBAT”, proiect inițiat în 2010 de Agenția pentru Dezvoltare Comunitară ‘Împreună’ și desfașurat în perioada 2010-2016 sub egida Ministerului Educației, cu sprijinul tehnic al ARDOR și susținerea financiară a Romanian American Foundation, UNICEF, Departamentul pentru Relații Interetnice al Guvernului României, Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării, Agenția Națională pentru Romi, Fundația ‘Dignitas’.

2. Crearea de planuri de lecții ce folosesc metode deliberative de predare

-> 33 de planuri de lecții menite să fie utilizate de către profesori în predarea materiilor în care ei sunt specializați
-> peste 450 de profesori utilizează aceste planuri de lecții la clasă;

*Manualul în care au fost concentrate toate aceste planuri este disponibil în secțiunea Resurse

3. Dezvoltarea cursului opțional „Dezbatere, Oratorie și Retorică” (DOR)

În 2011, într-un parteneriat strategic cu Minsiterul Educației, a fost acreditat cursul opțional. Pentru buna sa desfășurare am creat o serie de materiale, disponibile în secțiunea Resurse:

-> programa materiei opționale
-> manualul elevului

-> caietul profesorului

Pentru a completa acest demers,  în 2016 a fost acreditat cursul „Strategii Inovative de Predare a Disciplinei Opționale Dezbatere, Oratorie și Retorică” (SIPDODOR), care este predat de 31 de traineri din județe diferite. Acești formatori de formatori au beneficiat de pregătire specială în acest sens.

4. Întărirea productivității întregii rețele ARDOR

-> am organizat ateliere pentru 60 de instructori prin intermediul cărora să le oferim informații și tehnici de strângere de fonduri
-> am realizat 2 ediții ale Taberei de Leadership pentru profesori și instructori de dezbateri: ediția I, 2016 și ediția a II-a, 2017
-> am construit acest website și o platformă dedicată gestionării cluburilor de debate 
-> am realizat o nouă identitate pentru ARDOR și pentru fiecare dintre asociațiile regionale
-> am construit un instrument financiar pentru ușurarea activității în interiorul Asociației
-> am pus bazele unui calendar de competiții centralizat la nivel național (disponibil în format electronic în curând)
-> am pus bazele unui cod de etică (disponibil în format electronic în curând)

Articole despre activitățile din cadrul proiectului

Conferința pentru Standardul de Training – ce se întâmplă când vorbim din inimă despre ce înseamnă să fii trainer?

La sfârșit de octombrie, într-o zi însorită de toamnă, s-au adunat laolaltă 20 traineri din rețeaua ARDOR pentru a discuta despre viitor. Al cui viitor vă întrebați? Desigur, cel al dezbaterilor academice românești! 25-27 Octombrie, la București, au marcat 2 zile în care ARDOR împreună cu ARDOR Muntenia au dat

Read More

Liceele din România schimbă regulile jocului – peste 100 de profesori din zonele rurale și defavorizate aduc la clasă dezbaterile academice și educația democratică

În weekend-ul 16-17 noiembrie Asociația Română de Dezbateri, Oratorie și Retorică (ARDOR) a organizat cea de-a doua etapă a proiectului  „Future Citizens 2.0”: un atelier de inițiere în dezbateri academice la care au participat cei peste 100 de profesori implicați în proiect. „Future Citizens 2.0” este primul proiect educațional de

Read More

#ProfildeTrainer: Dan Sima (instructor la Colegiul Tehnic „Mediensis”, Mediaș)

Schimbăm puțin perspectiva de la Ninja la Master Trainer Regional și tragem cu ochiul la ce înseamnă să devii model pentru ceilalți, menit să-i ajute și să-i stimuleze. Cum să ajuți la creșterea unei comunități locale prin perseverență și muncă ne spune chiar Dan Sima, parte din ????#multiplicatoriidebine și un

Read More

#ProfildeTrainer: Monica Ionescu (instructor la Colegiul Național „B.P. Hașdeu”, Buzău)

Ca să poți străbate și cele mai potrivnice căi, ai nevoie de niște „arme” bine puse la punct, șlefuite și lustruite. În viața modernă acestea sunt comunicarea eficientă, capacitatea de analiză și abilitatea de a gândi critic și a putea să-ți pui întrebări, elemente indispensabile dezbaterilor. Unul dintre #multiplicatoriidebine, Monica

Read More

#ProfildeTrainer: Carmen Ardelean (instructor la Liceul Pedagogic „Gh. Șincai”, Zalău)

Uneori, pentru ca lucrurile să se întâmple, avem nevoie pe lângă o doză zdravănă de curiozitate și perseverență și de un strop de pragmatism. Pașii făcuți în direcția înaintării ideii de dezbateri în consiliile și corpurile profesorale, ajută în moduri nebănuite mișcarea de dezbateri. Mai jos, Carmen Ardelean, proaspăt Ninja

Read More

#ProfildeTrainer: Radu Țigănaș (instructor la Central Club, București)

Schimbările de perspectivă conduc la o evoluție autentică în fiecare dintre noi. Supererou nu devine cel ce nu greșește niciodată, cât mai degrabă cel care reușește să își dea seama cum erorile sunt părțile de puzzle necesare metamorfozei. Radu Țigănas, parte din ????#multiplicatoriidebine ne subliniază importanța transformării personale cu ajutorul

Read More

#Profil de Trainer: Constantin Stăcescu (instructor la Colegiul Național „Costache Negri” din Târgu Ocna)

Orice erou face câțiva pași esențiali spre dezvoltare: ieșirea din contexte cunoscute, înfrângerea fricilor, batălia constantă cu incertitudinea și necunoscutul și, mai apoi, descoperirea unor abilități și ajutoare ce-l propulsează spre ideal.

Read More

#Profil de Trainer: Ana-Maria Iacob (instructor la Colegiul Național „Ana Aslan” din Timișoara)

Portretul celor mai motivați oameni probabil că are ca ingrediente principale: Ambiție, Curaj, Devotament și Voință că e cu putință. Toate acestea fac o rețetă cum nu se poate mai bună pentru supraviețuirea unui mentor aflat în timpuri (și mai) tulburi, când poate balanța între calitate și cantitate e difuză.

Read More

Standardul de Training – Care sunt cerințele după care trebuie să se ghideze un instructor de dezbateri?

„Debate Education Network 2.0”, programul desfășurat în parteneriat strategic cu Romanian-American Foundation pe perioada 2018-2021, are ca obiectiv principal creșterea calității training-ului de debate în ARDOR.

Read More

Tabăra pentru Master Traineri și Debate Ninja

Un Debate Ninja și un Master Trainer intră într-o clasă… Și rămân acolo pentru 5 zile de training-uri intensive, livrate de unii dintre cei mai buni facilitatori din România pentru a deprinde cum să-i învețe și pe alții tainele dezbaterilor academice.

Read More