Argumentul 1: O împărţire pe bază de performanţe ar fi superioară deoarece foarte mulţi copii sunt ţinuţi în frâu de nivelul colegilor
Vârsta nu este în niciun caz un indicator bun pentru nivelul educaţional la care este un individ. În consecinţă, ne putem aştepta ca într-o clasă copii să aibă nivele foarte diferite, deşi au aceeaşi vârstă, ceea ce înseamnă ca au şi nevoi diferite. Din păcate, există un număr limitat de resurse umane i.e. profesori care vor preda la ce percep ei ca fiind nivelul mediu al clasei. Un sistem în care cei mai buni ar fi între cei mai buni ar presupune ca profesorul să prea la nivelul lor iar similar, la o clasă mai puţin bună, un profesor poate să petreacă mai mult timp explicând noţiuni mai ‘’de baza’’.
Argumentul 2: Interacţiunea dintre elevii ar fi mai bună din cauzai lipsei stigmatului
Performanţa educaţională poate fi percepută în rândul eleviilor ca un indicator social, însemnând ca cei ce nu au nivel atât de ridicat ar trebui evitaţi. De multe ori putem vedea copii care sunt marginalizaţi din cauza notelor pe care le au, fie ele rele sau bune, din cauza stereotipului ‘’tocilarului’’. Pe de altă parte, dacă elevii claselor ar avea cu toţii un nivel similar, atunci acest stigmat ar dispărea sau ar fi pe cât posibil diminuat.
Argumentul 1: Interacţiunea socială diminuată
Educaţia, în mod special cea de 1-12 nu înseamnă exclusiv conţinutul efectiv al orelor de curs, ci şi toate normele şi valorile pe care oamenii şi le însuşesc în urma interacţiunilor cu cei din grupul lor. Deşi a învăţa să citeşti este important, în mod cert chiar şi joaca între copii din generală sau anturajul din liceu au un rol fundamental în formarea personalităţii şi normelor sociale pe care elevul le adoptă. Dacă clasele nu ar fi grupate pe baza vârstei, atunci interacţiunea între elevi ar fi afectată în mod negativ pentru ca oamenii de vârste similare au mai multe interese în comun şi le este mai uşor să socializeze.
Argumentul 2: Stigmatul asociat vârstei
În contextul în care clasele ar fi bazate exclusiv pe nivel, ne putem aştepta ca într-o clasă să avem oameni de vârste diferite. Ce ar creea acest sistem este un oarecare simţ de competiţie şi competenţă pe care oamenii şi l-ar atribui din cauza vârstei pe care o au, în consecinţă creeand şi un stigmat în jurul vârstei altora. Ca atare, ne putem aştepta ca o persoană care are 15 ani, spre exemplu, şi este la nivelul de clasa a 3a s-a fie văzut în mod negativ de colegii săi mai tineri ceea ce i-ar afecta negativ procesul de învăţare în primul rând, dar şi pentru ca îl va face mai puţin probabil să aibă un interes în educaţie.
Referințe