Un Debate Ninja și un Master Trainer intră într-o clasă…
Și rămân acolo pentru 5 zile de training-uri intensive, livrate de unii dintre cei mai buni facilitatori din România pentru a deprinde cum să-i învețe și pe alții tainele dezbaterilor academice.
Acum că v-am făcut curioși, vrem să vă și povestim despre ce am organizat imediat după Training of Master Trainers despre care v-am vorbit aici. În săptămâna 22-26 iulie, la școala Ferdinand I și la Training Café ne-am pus pe treabă și am derulat concomitent, două evenimente dedicate formatorilor din ARDOR: reuniunea Master Trainer-ilor și un training pentru Ninja (cadre didactice devenite formatori de formatori, care urmează să predea cursul opțional „Strategii Inovative de Predare a Disciplinei Opționale Dezbatere, Oratorie și Retorică”).
Ce au învățat Master Trainerii?
Master Trainerii sau acei instructori de dezbateri care și-au asumat rolul de a fi „ghizi” și mentori ai comunității de debate (despre care v-am spus câte ceva aici au învățat de la trainerii noștri o sumedenie de lucruri: de la cum să îți planifici munca pe termen lung până la arta de a fi o gazdă bună.
Oana Tănase, fondator al Leadership Sistemic și alumnus de debate, i-a purtat pe participanți printr-un modul de coaching (facilitare) în care le-au fost oferite instrumentele necesare pentru a putea ține întâlniri unu-la-unu cu trainerii din România, câteva noțiuni de bază ale coaching-ului, toate acestea pentru a fi mai pregătiți să-i ajute pe colegii lor din asociațiile regionale să treacă peste blocajele din „cariera” de trainer. Printre abilitățile învățate s-au numărat ascultarea activă, crearea contextului propice pentru dialoguri generative și modul în care să pună întrebări pentru a explora o problemă fără a da răspunsuri sau soluții, ci pentru a facilita găsirea acestora.
Diana Ghindă, co-fondator al Institutului Român de Training și expert în „Art of Hosting”, ne-a împărtășit din vasta sa experiență despre cum să fii o gazdă bună pentru orice tip de întâlnire, întocmai pentru a-i ajuta pe traineri în mai buna organizare a TAG-urilor (Training Activity Groups). Poate unul dintre lucrurile cele mai importante pe care le-a oferit participanților a fost diferența dintre „pălăria” de trainer și cea de gazdă. „Rolul tău e de a servi și a facilita, nu de a preda și evalua.”
Nae Șovăială, director de training în cadrul ARDOR, a călăuzit Master Trainerii către întrebările principale acțiunii lor: Cum consolidăm comunitarea? Cum creștem standardul de calitate al training-ului de debate? Ce ne planificăm pe viitor?
Tot Nae ne-a spus cât de mult i s-a schimbat perspectiva în aceste câteva zile: „Pentru mine a fost o experiență iluminatoare. Sunt trainer de mulți ani de zile și credeam despre mine că oricând pot să ies din „rol” și să adopt unul de coach sau de gazdă. E o diferență imensă între a fi coach, host și trainer. Mi-era mult prea adânc înrădăcinată „pălăria” de trainer. Diana ne povestea despre cum e bine ca atunci când ești gazdă să stai mai jos decât participanții. Tu ești acolo pentru ei și dezvoltarea lor iar ei trebuie să știe și să simtă asta.”
Dar Ninjas ce au învățat?
În paralel cu reuniunea Master Trainerilor a avut loc și training-ul pentru cei 11 Debate Ninja, instructori și cadre didactice cu experiență în activitatea de debate care urmează să predea și să-i învețe și pe alții misterele SIPDODOR.
Florin Ghindă, fondator România Pozitivă și trainer în cadrul Institutului Român de Training, le-a oferit o paletă largă de tehnici și metode de livrare, i-a învățat cum să creeze un profil de participant și mai ales cum să navigheze mările tulburi ale emoțiilor atunci când treci de la livrat la adolescenți la livrat colegilor de breaslă, adulți.
Elena Manea, ninja Senior, a reușit o performanță supraomenească, „despachetând” toate cele 40 de ore de conținut ale cursului în doar 7 ore și arătându-le participanților că, prin organizare și rigurozitate poți trece peste orice crezi că ar fi un obstacol.
Și echipa centrală ARDOR a fost prezentă la eveniment prin training-urile ținute de: Augustina Vasile (PR ARDOR) despre cum se poate promova și vinde cât mai bine cursul SIPDODOR către alți profesori, Denisa Lupu (Ofițer Administrativ) care a povestit despre cum să ieși din labirintul birocratic al cursului și nu în ultimul rând, Emanuel Beteringhe (Președinte ARDOR) care a pus la punct împreună cu participanții o strategie de livrare și vânzare a cursurilor acreditate.
A fost un eveniment de suflet, în care ne bucurăm că am putut să lucrăm cu #multiplicatoriidebine ai comunității.
Mulțumim echipei de organizare și de voluntari fără de care acest eveniment nu ar fi fost posibil: Nae Șovăială, Radu Țigănas, Cosmina Jilăveanu, Andreas Andreana, Anastasia Cuzuc, Ioana Sandu și Irina Chicuș.
Evenimentele sunt organizate ca parte din proiectul „Debate Network 2.0” ce are drept obiectiv strategic creșterea calității training-ului în cluburile de dezbateri.
Proiectul este realizat cu susținerea partenerului nostru strategic Romanian-American Foundation.