Standardul de Training – Care sunt cerințele după care trebuie să se ghideze un instructor de dezbateri?

„Debate Education Network 2.0”, programul desfășurat în parteneriat strategic cu Romanian-American Foundation pe perioada 2018-2021, are ca obiectiv principal creșterea calității training-ului de debate în ARDOR.

Scopul acestuia se alătură celorlaltor obiective strategice globale: creșterea sustenabilității financiare a Asociației și îmbunătățirea relațiilor cu Ministerul Educației Naționale.

      

Prin grantul Debate Education Network 2.0 vrem să:

  • Construim comunități de instructori – grupuri care își doresc să crească în ale training-ului împreună. Așa, regiunile vor crește cum le e mai bine;
  • Co-generăm un standard de training. Așa, instructorii pot crește în aceeași direcție;
  • Colectăm date despre ce merge și ce nu. Așa, putem măsura progresul asociațiilor, cluburilor și trainerilor;
  • Adunăm o echipă de Master Traineri Regionali. Așa, oferim suport în teritoriu cluburilor care au nevoie;
  • Ținem Training-of-Trainers în fiecare regiune pentru instructori noi. Așa, ne asigurăm că aceștia pornesc de la început pe drumul corect pedagogic;
  • Oferim sfaturi 1-la-1, de la Master Traineri la instructori de club (în urma solicitărilor acestora). Așa, ajutăm acolo unde e nevoie cel mai mult.

O parte dintre aceste obiective au fost atinse deja. La altele lucrăm în continuare.

Unul dintre rezultatele de care suntem foarte mândri este crearea standardului de training

De ce am considerat că este important să existe un astfel de standard?

Ca debater e ușor să îți urmărești evoluția – ai parte de concursuri, punctaje și foarte mult feedback, iar ca arbitru e posibil, desi greu, să îți urmărești evoluția – ai colegi arbitri care îți oferă sfaturi și echipe de CA care îți dau șansa să arbitrezi în eliminatorii.

Ca trainer, evoluția ta e o nebuloasă – simți că te pricepi la unele, că ai de îmbunătățit altele, dar nu îți e clar nici dacă ai crescut în direcția bună, nici cât. Tocmai de aceea ne-am gândit că un standard de training alcătuit împreună, creat din experiențele și viziunile noastre, ca traineri din rețeaua ARDOR, poate ajuta atât noile generații să se raporteze la o imagine mult mai clară a ceea ce înseamnă să fii trainer de dezbateri, cât și pe cei din prezent să își evalueze activitățile și modul în care acestea se desfășoară.

 

La ce rezultat am ajuns?

       După o muncă asiduă a 57 de traineri din toate cele 6 regiuni ARDOR, după 30 de ore facilitate de 9 Master Traineri și 238 de idei puse pe masă, am ajuns împreună la cele 12 comportamente ale unui Trainer Ideal. 

Le-am împărțit pe momentele de pregătire (temporală) a training-ului: înainte, în timpul și după.

 

 

  •  Înainte de Training, un Trainer ar trebui:

 

    1. Să aibă un plan pe termen lung

(pe o perioadă de 6 luni, în baza căreia să își dezvolte planurile de training, exemplu aici

    1. Să creeze un Plan de training 

(care să conțină obiectivele educaționale ale trainingului, durata activităților și metodele didactice folosite, model aici)

    1. Să ajungă cu cel puțin 10 minute mai devreme în sala de training 

(ca să verifice și să aranjeze sala și materialele, și să își întâmpine debaterii)

    1. Să se documenteze pe tema trainingului 

(ca să poată răspunde pertinent întrebărilor și să fie mereu la curent cu informații relevante)

 

 

  • În timpul unui Training, un Trainer ar trebui:

 

    1. Să țină prezența 

(într-un document online, un model completat poate fi găsit aici)

    1. Să ofere feedback constructiv debaterilor care își doresc

(axat pe direcții de îmbunătățire, nu pe puncte slabe)

    1. Să respecte planul de training stabilit

(dar să aibă flexibilitatea de a-l adapta pe moment, dacă e nevoie)

    1. Să anunțe care e scopul trainingului 

(ca debaterii să știe la ce să se aștepte)

    1. Să motiveze debaterii 

(și să fie conștienți de nivelul motivației debaterilor)

    1. Să creeze un spațiu sigur, deschis și confortabil

(ca să poată soluționa conflictele în mod constructiv, iar debaterii să aibă încredere în procesul de învățare)

    1. Să aibă un arsenal de metode pe care să le folosească la nevoie 

(pe care să fie și confortabil, pentru a maximiza interiorizarea celor livrate)

 

 

  • După Training, un Trainer ar trebui:

 

    1. Să ceară feedback 

(de la debateri sau co-trainer, pe care să-l folosească pentru a se îmbunătăți)

Le mulțumim tuturor persoanelor care și-au rupt din timpul lor pentru a ajuta la creșterea calității training-ului de dezbateri românesc! 

Evenimentul a făcut parte din proiectul „Debate Network 2.0” ce are drept obiectiv strategic creșterea calității training-ului în cluburile de dezbateri. Proiectul este realizat cu susținerea partenerului nostru strategic Romanian-American Foundation.