Dacă ai o idee, o propunere sau o nelămurire, le așteptăm la:

Recomandări pentru continuarea activității de dezbateri academice în online

În contextul periculos al răspândirii virusului Covid-19, s-a decis suspendarea activităților de dezbateri în ARDOR. Această activitate poate continua însă în mediul online și chiar recomandăm continuarea acestei activități, în măsura posibilităților.

Accesul la internet, calculatoare și telefoane de tip smartphone creează o oportunitate pentru adaptare în contextul acestei epidemii și credem că majoritatea activităților de club pot continua folosind tehnologia pe care o avem la dispoziție.

Provocări și obstacole tehnice:

  • Acces la device-uri cu internet – Toți cei cu care dorim să lucrăm necesită acces la internet și la un device care poate fi legat la internet (calculator desktop, laptop, tabletă, smarthphone).
  • Programe și servicii – Este ideal să folosim platforme cât mai accesibile, deci trebuie să ținem cont pe ce device-uri funcționează și dacă merg simultan cu tipuri diferite de aparatură (să poată lucra împreună cei care folosesc desktop, laptop, tabletă sau smartphone). Este în egală măsură important să încercăm să alegem programe și servicii care merg pe cât mai multe sisteme de operare (Windows, Mac, iOS și Android). Platforme și programe precum Facebook, WhatsApp, Discord, Zoom au avantajul că pot fi folosite de pe aproape orice device.
  • Calitate audio, video și internet – Este recomandat să verificați calitatea sunetului, a imaginii și a internetului pentru toți participantii, în măsura posibilităților. Dacă un participant sau mai mulți au probleme cu conexiunea la internet, atunci probabil este necesar să creați exerciții care pot fi făcute offline și trimise ulterior. La fel în cazul calității audio deficitare sau a imaginii, dacă nu va puteți baza în mod rezonabil pe comunicare video, atunci încercați comunicare audio. Se poate lucra fără video, cu prezentări și/sau audio, pentru că dacă nu se aude bine ce spune instructorul sau participantul, devine mult mai greu să urmărești ce se întâmplă/discută.
  • Sincronizare – Programul fiecăruia variază și trebuie să încercăm să găsim varianta cea mai accesibilă, atât pentru instructori, cât și pentru debateri. Instrumente precum Doodle sunt utile pentru a încerca să stabiliți intervale orare accesibile pentru cât mai mulți participanți.
  • Comunicare eficientă în ședințele online – Poate fi dificilă de gestionat comunicarea online în grupuri mari. Recomandăm să creați reguli clare de comunicare (ex. se vorbește pe rând, cei care nu vorbesc își țin microfoanele pe mute) și pentru exerciții să încercați să stabiliți clar ordinea în care se prezintă/vorbește și timp de vorbire limitat pentru fiecare participant. Folosiți de asemenea chat-ul atunci când este posibil, în special pentru a cere cuvântul la microfon.

 

Recomandări adaptare format World Schools la online:

Există elemente de format World Schools care nu funcționează la fel de bine în online precum ar funcționa într-un meci pe viu, în același spațiu. Acestea sunt câteva recomandări pentru a face meciurile de dezbateri online mai plăcute/eficiente:

  • Număr de participanți per meci – Poate fi greu de sincronizat 6-7 persoane pentru un meci, așa ca puteți încerca și variante mai compacte, precum dezbateri 1 la 1 (2 discursuri per vorbitor, cu reply opțional) sau 2 la 2. Dacă există 4 debateri doritori să joace un meci, lipsa a 2 vorbitori nu ar trebui să îi oprească din a juca.
  • Intervenții – În online intervențiile, în special dacă sunt cerute verbal, devin mult mai deranjante, atât pentru vorbitor, cât și pentru public.
    • Recomandăm să încercați să cereți intervenții într-o manieră mai puțin deranjantă, în scris sau cu un sunet simplu de genul “Ping” sau “Buzz’.
    • Puteți să înlocuiți intervențiile cu un element de format preluat din Karl Popper, anume cross examinations (sau “cross-uri” în limba română). În formatul Karl Popper (care se joacă 3 la 3), după fiecare dintre cele 4 discursuri constructive, există o secțiune de cross, în care vorbitorul care tocmai a terminat discursul răspunde la întrebări timp de 2 sau 3 minute, adresate de către un membru al echipei adverse (G1 răspunde la întrebări de la O3, O1 răspunde la întrebări de la G3, G2 răspunde la întrebări de la O1 si O2 răspunde la întrebări de la G1). Acest sistem poate fi adaptat și la meciuri 2 la 2. Puteți să găsiți mai multe informații despre formatul Karl Popper și cross-uri pe site-ul Debateapedia și în acest document Karl Popper Debate Rules.
  • Timpi de vorbire – Meciurile online pot fi mai obositoare de urmărit așa că recomandăm să încercați timpi de vorbire scurtați, la 5 sau 6 minute, poate chiar mai puțin în funcție de numărul de vorbitori și scopul meciului. Dacă eliminați intervențiile sau le înlocuiți cu cross-uri, atunci cu siguranță pot fi scurtate discursurile constructive.
  • Decizie și feedback – Acestea pot fi oferite în stilul convențional, în care arbitrul prezintă decizia și/sau feedback verbal, pe viu, dar puteți încerca și alte variante, precum decizie și feedback în scris sau înregistrare video/audio. Avantajul pentru abordările care nu prezintă decizie/feedback pe viu este că poate fi recepționat de către debater în afara meciului și poate să-i acorde mai multă atenție dacă îl primește în scris/video/audio.

 

Unelte, servicii si programe:

Aceasta este o colecție de programe și servicii care pot fi utile în gestiunea ședințelor online, fiecare cu avantaje diverse și utile în funcție de context.

  • Facebook – Platforma probabil cea mai utilizată de către comunitatea de dezbateri, utilă pentru comunicare generală, creare grupuri de lucru, evenimente pentru ședințe/activități și găzduit livestream-uri (în care spectatorii pot participa în chat, dar altminteri livestream-ul pe Facebook e bun mai degrabă pentru prezentări). Livestream-ul pe Facebook are avantajul că rămâne înregistrat și publicat, pentru cei care doresc să vizioneze ulterior.
  • Facebook Messenger – Accesibil pentru mare parte din comunitate, bun pentru comunicare generală prin text și în grupuri. Teoretic, se pot găzdui conferințe audio cu 50 de persoane, iar conferințele video sunt limitate la 8 persoane.
  • WhatsApp – Accesibil pentru mare parte din comunitate, bun pentru comunicare generală prin text și în grupuri. Conferințele audio și video sunt limitate la 4 persoane.
  • Discord – Un serviciu dedicat în principal comunicării pentru jocuri video, este bun pentru comunicare în grupuri mari și pentru organizat meciuri audio. Pentru conferințe video, există o limită de 8 persoane și necesită instalarea programului Discord. Pentru funcții de chat și audio se poate utiliza varianta de browser. Discord are și funcții avansate pentru creat camere specializate și alte funcții similare. Există deja un server de Discord ARDOR, creat de comunitate pentru comunitate.

Găsiți un tutorial YouTube care explică cum funcționează la acest link: How To Use Discord Full Users Guide – From Start To Finish.

 

Resurse diverse si liste de resurse:

  • Resurse Online ARDOR – O listă actualizată cu resurse create de ARDOR și comunitatea de dezbateri.
  • Tech against Coronavirus – Lista mare de resurse și servicii pentru lucru online.
  • Scoala pe net – “O platformă pentru profesori/pedagogi, care oferă sprijin și suport profesorilor din România, prin resurse gratuite, pentru a continua predarea pe platforme ușor de accesat și utilizat. Proiectul este dezvoltat de un grup de inițiativă format din Centrul de Resurse în Comunicare, Asociația Techsoup, Teach for Romania și Seeding Knowledge Foundation, în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării și cu sprijinul Kaufland România.”
  • Resurse pentru Clasa Virtuală – Listă de resurse și recomandări, creată pentru Școala pe net. Aici găsiți varianta Google Docs a textului.

 

Recomandări generale:

  • Folosiți uneltele pe care le aveți la dispoziție

Din fericire, avem foarte multe posibilități și variante pentru a organiza activități de club, fie în scris, audio, video sau o combinație dintre acestea. Prin servicii de tip email, Google Drive, Skype, Facebook, WhatsApp, Google Hangouts, și soluții specializate precum Google Classroom, BigBlueButton, Hypersay și multe altele. Unele dintre acestea sunt foarte simplu de utilizat, altele necesită experimentare, iar oricine care are acces la internet, un smartphone, un laptop, un webcam sau un microfon poate participa. Vom testa aceste platforme și vom reveni cu soluții și sugestii punctuale, care să se potrivească cu specificul activității noastre.

  • În primă fază, experimentați cu utilizarea tehnologiei

Pentru multe cluburi și mulți instructori, acesta va fi un proces de învățare și de acomodare cu tehnologia. În primă fază recomandăm să utilizați ceva simplu, ce știți că funcționează fără probleme (exemplu: exerciții în scris, prin email) și să experimentați și variante noi (exemplu: sesiune online de brainstorming cu debaterii pentru a descoperi și centraliza posibile activități online de încercat/implementat). Probabil veți întâmpina dificultăți și probleme tehnice, dar învățăm cu toții pe parcurs.

  • Adaptare la context

Multe din principiile care stau la baza standardului de training ARDOR pot fi aplicate și în mediul online, precum pregătirea ședințelor, ținut prezența, motivarea debaterilor, oferirea de feedback și așa mai departe. Chiar dacă nu se întâmplă în cadrul formal al unei unități școlare, acestea sunt tot activități de club și ar trebui aplicate aceleași rigori, în măsura posibilităților. În schimb, s-ar putea ca multe din metode sau din activitățile folosite la club să nu fie fezabile transpuse în online. În general recomandăm să fiți flexibili și să experimentați activități noi, ca să descoperiți ce merge și ce nu merge.

  • Nu ezitați să cereți sprijin

Comunitatea de dezbateri e mare și plină de oameni pasionați și implicați, care cu siguranță ar oferi ajutor dacă au cum. Nu sunteți pe cont propriu, puteți să vă sfătuiți sau, în caz de probleme sau dificultăți (inclusiv tehnice), să apelați la cei din jur, la rețeaua ARDOR, la instructorii din comunitate, inclusiv la debaterii seniori din club și la directorul de training ARDOR, Radu Țigănaș sau Alina Bucșa pentru ARDOR Muntenia. 

  • Împărtășiți cu comunitatea și oferiți sprijin

Foarte mult din ceea ce înseamnă abilități și informații în rețeaua ARDOR se bazează pe transferul de cunoștințe între traineri, iar mediul online este locul propice pentru acest gen de transfer. Recomandăm călduros să împărtășiți resurse, informații și experiențe personale în comunitățile locale (și pe grupurile ARDOR, dacă sunt informații de interes general). Dacă aveți expertiză pe domenii care pot fi în mod special utile, la fel, este de ajutor dacă informați pe cei din comunitate că sunteți dornici să ajutați, și pe ce domenii.

Ajutați-i pe cei din jur în aceste momente dificile

Știm că avem o comunitate puternică și abilă, pentru care lansăm un apel general. Urmează o perioadă dificilă și va fi nevoie de solidaritate și de un efort generalizat. Ca instructori și membri ai comunității de dezbateri putem încerca să ajutăm prin a încuraja pe cei din jur să:

    1. Ia toate precauțiile posibile.
    2. Să se informeze din surse oficiale și să țină cont de toate recomandările autorităților avizate.
    3. Să ajute pe cei din jur să se informeze și să combată răspândirea informațiilor false.
    4. Să fie proactivi mai degrabă decat reactivi.
    5. Să fie calmi și raționali.

 

Acestea sunt doar câteva recomandări generale și este important să încercăm să ajutăm în orice fel putem în această perioadă. Vom reveni în următoarea perioadă cu recomandări și soluții punctuale suplimentare pentru desfășurarea activității de dezbateri. Pentru orice întrebări, biroul ARDOR vă stă la dispoziție. 

NEWSLETTER abonează-te

Primește newsletterul nostru