Dacă ai o idee, o propunere sau o nelămurire, le așteptăm la:

#Profil de Trainer: Cristi Vieru (instructor la Școala Profesională Germana Kronstadt, Brașov)

Importanța de a împărtăși lucrurile pe care le învață este indubitabil una dintre cele mai mari calități ale oricărui mentor, alături de răbdare și abilitatea de a pune întrebările potrivite la momentul potrivit. 

În articolul de astăzi îi vom urmări dezvoltarea lui Cristi Vieru, profesor la Școala Profesională Germană Kronstadt din Brașov și proaspăt  membru în clubul #multiplicatoriidebine, unde vom afla cum altruismul și dezbaterile au mereu ceva în comun.

Descrie printr-un cuvânt debate-ul românesc. 

Normalitate.

De ce ai ales tocmai acel cuvânt?

Acolo trebuie să ne îndreptăm iar faptul că facem debate este primul pas către ceea ce este normal. Normalitatea este unul dintre cele mai mare visuri ale mele iar debate-ul este primul pas către o lume mai sănătoasă, fără să folosesc cuvinte mari.

De ce ai ales să devii Master Trainer/Ninja?

Totul pornește de la copiii mei. Sunt în învățământ pentru ei pentru că nu mă imaginez făcând altceva. Entuziasmul lor mă obligă să lupt și tot el m-a adus aici, plus încrederea unor oameni care au văzut în mine un om apropiat de elevi, un om care merită să-i învețe și pe alții.

Crezi că e ceva ce ți-a lipsit și te-a determinat să faci asta?

Evident, faptul că nu aveam atât de multă experiență mi-a stimulat și mai mult  poate spiritul meu de cercetător mai neliniștit: am vrut să știu mai mult, m-a incitat subiectul din prima.

Care sunt greutățile pe care le-ai întâmpinat sau crezi că le vei întâmpina?

Nu m-a împiedicat nimic. Piedici externe nu au existat. Mi s-au deschis multe portițe, mi s-au deschis multe drumuri prin gândurile cu care plec de aici, prin ideile cu care plec de aici și sunt ferm convins, fără vreo urmă de modestie, că pot munta munții din loc.

Ce abilități/calități are nevoie un supererou într-ale dezbaterilor?

Curaj, imaginație, altruism maxim, dorința de a dărui și de a nu ține totul pentru tine pentru că dacă am găsit ceva aici zilele acestea, am găsit disponibilitatea colegilor de a împărtăși din prea-plinul lor, din experiența lor. Ar fi și imoral și un gest de puternic egoism să țin totul pentru mine.

Cum ajută debate-ul elevii? Dar societatea în ansamblu?

Îi face mai buni, îi face să aibă speranță pentru o lume mai bună. Din punctul meu de vedere, îi ajută în toate domeniile, la încredere în sine… Am avut elevi ce și-au descoperit noi laturi, au început să aibă încredere în ei, am avut elevi cu cazuri sociale care te mișcau, iar după ce au intrat în lumea debate-ului și-au găsit prieteni, și-au găsit oportunități de dezvoltare și sunt unii care astăzi au și un job, datorită faptului că au întâlnit la debate oameni care le-au deschis noi posibilități. La debate au fost tineri care și-au ales profesia în funcție de modelele întâlnite în cadrul debate-ului. Este un lucru emoționant.

Cum ți-a schimbat debate-ul viziunea la clasă?

Sunt cunoscut ca un profesor care are oroare de limbaj de lemn și mai are oroare de structura clasică a lucrurilor. Mi se pare normal ca totul să se facă în limita unui bun simț și a unei „regii personale” la clasă care să nu plece de la ceea ce înseamnă act educational, dar în debate am găsit metode și tehnici atractive în ceea ce privește lucrul la clasă. Am început să cred și mai tare în caracterul tonic al orelor, al implicării elevilor, tocmai pentru că am început să am rezultate bune cu copiii cu care am început să fac debate.

Dar asupra vieții personale?

Da, valorile personale sunt impactate de debate. Mai exact, aș spune că valorile personale sunt șlefuite de debate sau descoperite. Poți să ai în tine niște resurse de care să nu fii convins, iar debate-ul devine un mod de explorare al unor lucruri bune

Care crezi că sunt valorile unui trainer bun?

Entuziasm, curaj (mult curaj), curajul de a nu te opri, de a sfida ideile preconcepute, altruism și evident, trebuie să fii un om apropiat de colegi, să crezi în comunicare. O condiție sine qua non a unui formator este comunicarea cu ceilalți. Fără disponibilitatea de a comunica, poate de a sacrifica un confort personal pentru a-i dărui celuilalt, nu poți fi formator.

Convinge în 2 minute un părinte care nu a mai auzit de acest fenomen, să-și dea copilul la debate.

I-aș spune că dacă vrei să vezi în copilul tău o schimbare în bine, mergi pe mâna mea, dă-ți copilul la debate și automat  vei găsi o cale de comunicare cu el mai bună SAU (trecem la o glumă, dar ea reflectă o mare realitate) vrei să nu-ți mai stea copilul pe telefon? Pune-l să facă dezbateri.

Ce crezi că ar mai trebui îmbunătățit la sistemul de dezbateri din România?

În formarea colegilor, în primul rând (pentru formarea de formatori), aici e secretul. Tinerii din ziua de azi, am eu impresia, sunt ca un burete, pot acumula foarte foarte mult lichid (lichidul fiind metaforă pentru înțelepciune). Important e unde pui acel burete, cum îl faci să asimileze și cum îl înveți ce să facă cu ceea ce asimilează. Aici e toată problema. Sunt elevi foarte buni, sunt elevi care fac greșeli de strategie pentru că nu sunt bine șlefuiți. Copiii aceia au mare potențial.

La început de drum încercăm să aducem un suflu nou. Fă-ți o promisiune!

Promisiunea pe care mi-o fac atât mie cât și celor care au avut încredere în mine este să fiu atât de bun cât pot fi, să nu mă curprindă lenea sau plafonarea și să nu fiu deloc egoist cu ceea ce am învățat aici. Am întâlnit niște oameni deosebiți, niște informații foarte utile, prezentate într-un mod aparte. Ca să vă spun sincer nu sunt ușor de entuziasmat, dar nu de puține ori mi-am ținut lacrimile. Iar acest lucru trebuie neapărat să se întoarcă într-un fel sau altul, este o datorie morală să se întoarcă într-un anumit fel. 

Materialul a fost realizat la finalizarea evenimentului de formare de formatori organizat pentru cele 11 cadre didactice care urmează să livreze cursul de formare acreditat de Ministerul Educației „Strategii inovative de Predare a Disciplinei Opționale Dezbateri, Oratorie și Retorică”. Evenimentul a făcut parte din proiectul „Debate Network 2.0” ce are drept obiectiv strategic creșterea calității training-ului în cluburile de dezbateri. Proiectul este realizat cu susținerea partenerului nostru strategic Romanian-American Foundation.