#ProfildeTrainer: Irina Koszegi (instructor la Colegiul Național „Grigore Moisil”, București)

Schimbările de perspectivă conduc la o evoluție autentică în fiecare dintre noi. Supererou nu devine cel ce nu greșește niciodată, cât mai degrabă cel care reușește să își dea seama cum erorile sunt părțile de puzzle necesare metamorfozei. Irina Koszegi, parte din #multiplicatoriidebine și formator pentru cursul SIPDODOR ne subliniază importanța transformării personale cu ajutorul dezbaterilor cât și importanța consolidării comunității, cu ajutorul fiecăruia dintre noi.

Spune-ne câteva cuvinte despre tine, ca să te putem cunoaște mai bine.
Sunt profesor din pasiune și asta e ceea ce contează cel mai mult. Îmi plac oamenii și îmi place să pot da mai departe tot ceea ce știu. Predau cu entuziasm Logică, Educație antreprenorială, Economie, și Filosofie la Colegiul Național „Grigore Moisil” din București. Sunt arbitru, trainer și manager de club de debate din al doilea an de învățământ și regret doar că nu am apucat să fiu și debater. Noroc că am putut să fac break-ul la competiții naționale, dar ca arbitru. Elevii de la Moisil Debate Club au obținut premii la competiții regionale și naționale, ultimul și cel mai frumos fiind Pache Open 2021 first speaker.

Descrie printr-un cuvânt debate-ul românesc.
Debate-ul românesc e ca Prâslea cel Voinic – mic, dar puternic, perseverent și într-un final, victorios. 

Cum te-ai întâlnit cu dezbaterile și cu ARDOR? Ce te-a atras?
Ne-am întâlnit la Sfântu Gheorghe, la cea mai mare competiție de dezbateri din țară. Sunt aproape 10 ani de atunci. M-a atras energia copiilor care erau atunci mai ancorați în realitate decât eram eu însămi, mi-a plăcut enorm discursul liber și înflăcărat al unui elev care-l cita pe Mill într-o discuție despre impactul religiei asupra evoluției societăților, mi-a plăcut scânteia din ochii trainerilor cărora le săreau copiii în brațe după un meci greu câștigat. Mi-a plăcut că în debate glasul copiilor e puternic și nu poate fi ignorat. Mi-a plăcut că am văzut în ei acel clișeic, dar serios „viitor al țării” despre care oricine ar fi vrut atunci să spună „așa da!”

Cum ți-a schimbat debate-ul viziunea și activitatea la clasă?
Am înțeles cât de important e să dau un feedback complex. Debate-ul m-a făcut să pot să spun, în loc de „ai greșit aici”, „uite ce ai făcut bine, felicitări; dar ai și ceva ce ar putea fi îmbunătățit”. Debate-ul e cea mai frumoasă activitate extrașcolară pe care o poți face – pe asta n-am zis-o doar eu, au zis-o și copiii din club.

Cum ajută debate-ul elevii? Ce schimbări vezi la ei?
Debate-ul „îi crește”. Comunitatea de dezbateri e ca o familie care are grijă ca ei să se dezvolte într-un mediu sigur (există reguli bine stabilite pentru activitatea de club, există oameni bine instruiți care lucrează cu ei), care le ghidează pașii către a cunoaște cât mai multe lucruri despre ceea ce se întâmplă în lume și în jurul lor; le dezvoltă spiritul critic și capacitatea de a argumenta, de a-și susține ferm și coerent punctul de vedere. După mai puțin de un an de debate, se vede la ei schimbarea: se activează „curajul de vorbi” și „puterea de a te face ascultat”.

Dar societatea în ansamblu?
Cred că dezbaterile oferă societății tineri cu simț civic și spirit de inițiativă. Mi-ar plăcea să cred că cei care fac dezbateri vor ajunge în poziții cheie pentru societatea românească fiindcă ei dobândesc nu doar o viziune de ansamblu, ci și cunoștințe specializate în diferite domenii.

Care crezi că sunt valorile unui trainer bun?
Pasiune, adaptabilitate, răbdare, cunoaștere, comunicare, organizare, dedicare, empatie, iubire de oameni, optimism, carismă.

Care sunt greutățile pe care le-ai întâmpinat?
Debate-ul mănâncă timp cu pofta cu care mănânc eu savarine (iubesc aceste prăjituri). Cel mai greu e să-ți faci timp pentru debate. Sau pentru altceva decât debate! Pentru elevi e greu în momentele de „aaaa, dar sâmbătă am olimpiada la englezăăăă… nu pot să joc.” sau de „din păcate nu pot ajunge weekendul acesta la club, plec cu părinții la bunici” ori de „am trei teste săptămâna asta și două portofolii de predat. efectiv nu am timp de research”. Pentru profesori apare sub forma lui „nu putem pleca weekendul acesta la ai tăi, am un meci de arbitrat” sau a lui „sâmbătă am club, nu cred că ajung nici la masa de prânz.” ori a lui „ceeeeee? în 2-4 martieeeee? e competiție, nu-s deloc în București, mergem la SG!”. Alteori respiră în tristețea unor gânduri precum „să merg la club, sau să reușesc să dorm măcar patru ore bune în noaptea asta?”, „să mă implic într-un proiect remunerat sau să merg la debate pe banii mei?”, „să mai stau 30 de minute la feedback individual sau să merg să mănânc ciorba cât mai e caldă?”…

De ce ai ales să devii Formator de dezbateri (trainer pentru alți profesori)?
Pentru că vreau să le arăt minunile pentru care eu am rămas în debate; cele despre care cred că fac viața unui elev mai bună. Să-i învăț activități pe care le pot face cu elevii la clasă, activități care vor fi de interes pentru ei și care vor fi organizate cu plăcere de către profesori. Să-i ajut să asculte vocea tinerilor pentru că sunt convinsă că le va plăcea ceea ce au ei de spus. Trebuie doar să-i învețe cum să transmită.

Dacă ai fi față în față cu tine de la începuturile în dezbateri, ce ți-ai spune? Cum te-ai încuraja?
„Fii atentă că treaba asta dă dependență! Ia-o în doze mici.” N-aș avea nevoie de încurajare. De la acel SG am știut că vreau să fiu trainer și arbitru de debate. Am și avut ocazia să învăț de la cei mai buni și nu regret nicio secundă implicarea mea în această mișcare.

Convinge într-un paragraf pe cineva care nu a auzit de acest fenomen să susțină dezbaterile și ARDOR-ul.
Debate-ul e o mișcare care îi învață pe tineri să-și formeze opinii informate și să le exprime într-un mod elegant, organizat. Îi ajută să vadă că există adesea două perspective la fel de plauzibile, deși aparent contradictorii. Îi face să fie dornici de cunoaștere, capabili să ia atitudine și puternici pentru a duce la capăt ceea ce încep. Îi îndeamnă la toleranță, la non-discriminare, la bun-simț.  E o mișcare care merită susținută cu ceva mai mult decât timpul celor implicați.

Orice vrei să ne spui și nu te-am intrebat:
Dezbaterea e un joc serios pentru copii „mari”.