Când știi că îți dorești să faci mai mult pentru cei din jur, parcă o putere nemărginită se adună în interiorul tău și te poartă către cele mai importante bătălii.
Duelurile oratorice sunt, pe aceste meleaguri, instrumentul perfect care închide distanța dintre ideal și realitate. Iar transformarea în evaluator și învățător pentru ceilalți este un proces anevoios, pe alocuri, dar plin de satisfacții.
Eroul din episodul de astăzi este profesoară de Limba Română la C.N. „A.I.Cuza” din Focșani, entuziastă cu normă întreagă și arbitru la Tinerii Dezbat încă de la începutul Olimpiadei Naționale, ce își pune în mișcare toate calitățile pentru a ajuta mișcarea de debate să se extindă. Teodora Bentz face parte din #multiplicatoriidebine ai comunității de dezbateri academice din România și ne spune despre ce înseamnă să-ți pui talentul în slujba binelui.
Descrie printr-un cuvânt debate-ul românesc.
O mișcare interesantă din punctul de vedere al comunicării, necunoscută din punctul de vedere al multor elevi din preuniversitar și importantă ca pas pentru dezvoltarea unei societăți.
De ce ai ales să devii Master Trainer/Ninja?
La început, disponibilitatea pentru o comunicare eficientă pentru că sunt profesor de Limba Română, după aceea interesul pentru structură, strategie, stil și, după aceea, nevoia mea de a forma elevi care să înțeleagă importanța dezbaterii într-o societate civilă, progresivă.
Ce ai simțit că lipsește?
Dacă te referi la faptul că în curricular lipsește ceva, în curricular lipsesc multe. Aceasta este o nișă, acei elevi noi de la Filologie care trebuie să învețe să exprime puncte de vedere, trebuie să învețe să se documenteze, apoi să le expună și să convingă și acele puncte de vedere să se elaboreze în așa manieră încât să devină trepte către dezbateri care se extind la nivelul comunității și mai sus.
Care sunt greutățile pe care le-ai întâmpinat sau crezi că le vei întâmpina?
Nu există facilități pentru un profesor într-un sistem închistat. Prin urmare, toți cei care pleacă din curricular și aduc în prim-plan nonformalul sunt priviți în colectivul din care fac parte, ca fiind altfel. Când ești altfel, cu siguranță ai dificultăți, ceea ce înseamnă că ai mai multe bariere, unele în cancelarie, altele cu părinți conservatori, altele cu elevi care nu înțeleg de ce depășești spațiul catedrei și cele mai multe la nivel de neputințe de timp și financiare pentru a susține această mișcare.
Cum le vei depăși?
Nu numai că-mi propun să le depășesc, am început din 2006, deci, este vorba despre 13 ani în care nu numai că am investit, nu mai pot părăsi acest spațiu. Îmi propun să folosesc expertiza aceasta în a vedea concret mai mult decât am făcut până acum, la nivelul elevilor și, aș vrea, și la nivelul profesorilor.
Ai nevoie de ajutor? La cine vei apela?
Fiind de atât de mult timp în mișcarea de debate, contactele noastre sunt foarte mari. Aici nu mă refer doar la ideea de a cunoaște ARDOR-ul, ci și la ideea de a cunoaște oameni care sunt mai aproape sau mai departe de debate, dar care au într-adevăr experiență. Mai mult decât atât, apelul e și către foruri care te cunosc deja pe tine după atâția ani de zile și care știu că ești un om serios și care investește în asta, prin urmare, îți dau credibilitate și te ajută.
Ce abilități/calități are nevoie un supererou într-ale dezbaterilor?
Toți cei care sunt în nonformal sunt niște eroi pentru că își încep altă activitate după ce au încheiat-o pe cea de la școală. Asta înseamnă o primă calitate, dăruirea. A doua, energia. Mi se pare foarte important pentru acestea două să fii sănătos. Și nu în ultimul rând, credința aceasta (utopică) că poți schimba lumea, mai devreme sau mai târziu.
Cum ajută debate-ul elevii? Dar societatea în ansamblu?
În formarea personală este o treaptă necesară numai că s-a dezvoltat în așa măsură tehnologia încât i-a îndepărtat de cuvânt. Când ei nu mai pot comunica între ei, deja vorbim despre o boală, când nu mai pot comunica acasă, vorbim despre o alienare la nivel de familie și, când ei nu mai pot comunica în societate, ne imaginăm clar că nu va merge spre bine lumea în care trăim.
Cum ți-a schimbat debate-ul viziunea la clasă?
Eram pro comunicare, că doar asta presupune să fii profesor de Limba și Literatura Română, dar debate-ul aduce la ora de Română un avantaj semnificativ: structura. Poate că un profesor de Română uneori transformă în inspirație și stil noțiuni de conținut care trebuie predate cu structură. Deci, m-a ajutat ca profesor de Limba Română, la clasă. M-a ajutat ca diriginte, consilier educativ. Apropierea prin debate de elevi este apropierea de un spațiu personal în care nu intri prea ușor pentru că nu te lasă ei, dar prin debate reușești. M-a ajutat debate-ul să ajungi la club atât de iubit încât elevii te consideră „profesor cool” zic ei. E de ajuns să le cer să facă lucruri, și, în baza relației pe care am construit-o, ei le fac în numele valorilor în care ei cred. Dacă nu pentru un sistem și un viitor pe care nu le întrevăd, măcar pentru ei. E primul pas către mai bine.
Care crezi că sunt valorile unui trainer bun?
În primul rând, cred eu, în lumea în care trăim, dimensiunea etică. Cum poți tu să vii să ții lecții dacă tu nu ești un model din multe puncte de vedere? De la felul tău de a te raporta la oameni până la felul tău de a crește elevi și, nu în ultimul rând, până la felul tău de a comunica în așa manieră încât să fii constructiv în ceea ce faci. Eu cred că altfel, dacă nu există dimensiunea aceasta etică, adică a unei imagini morale care te susține indiferent de ceea ce vrei tu să transmiți și a unei imagini profesionale, dintr-un istoric care deja să te așeze pe un piedestal, nu cred că te pot vedea ca trainer performant niciunii dintre colegii tăi.
Convinge în 2 minute un părinte care nu a mai auzit de acest fenomen, să-și dea copilul la debate.
Debate-ul este, metaforic vorbind, o comoară pe care poți să accept că trebuie să o descopăr sau pot să fiu atât de orb încât să nu vreau să cred acest mit. Debate-ul funcționează ca o poveste. Din vorbă în vorbă, părinții află. Ei pot alege ce să facă cu această comoară. Dacă acceptă ideea de a vorbi cu mine, vor afla că această comoară este compusă din niște valori fără de care copilul lor mă îndoiesc că va atinge succesul, într-o lume care merge pe dimensiunea adaptabilității mai mult decât pe dimensiunea pregătirii.
Ce crezi că ar mai trebui îmbunătățit la sistemul de dezbateri din România?
Dacă ar exista bani, cu siguranță s-ar extinde mișcarea această fiindcă ceea ce este perfectibil, din punctul meu de vedere, este dimensiunea cantității dar și a calității. Toate se fac cu investiții. Dacă profesorul este capabil să investească timp și energie s-ar putea ca bariera materială să fie atât împotriva profesorului cât și a elevului. Răspunsul meu la întrebarea „Ce se poate face?” este extinderea în trepte. Care sunt treptele? Clar, se poate judeca în funcție de investiția, mai mică sau mai mare. Poți să visezi mai mult sau mai puțin, important e să visezi și să mergi pe treapta următoare.
Dacă ai fi față în față cu tine de la începuturile în dezbateri, ce ți-ai spune? Cum te-ai încuraja?
Mult a fost, puțin a mai rămas până la sentimentul de împlinire, pentru că acum sunt stăpâna unor conținuturi fără de care nu aș fi fost ce sunt astăzi. Dacă se poate și mai mult de atât, cine nu tinde spre perfecțiune? Dacă am ajuns aici, ar fi păcat de ceea ce am considerat că este harul didactic, să mă opresc acum.
La început de drum încercăm să aducem un suflu nou. Fă-ți o promisiune!
Promit să fiu tenace. Știu că asta este în caracterul meu și calitatea aceasta mi se pare foarte importantă în lumea educației, unde obstacole te pot opri la fiecare pas, dar tenacitatea te va duce mai departe, dincolo de orice tip de obstacol.
Materialul a fost realizat la finalizarea evenimentului de formare de formatori organizat pentru cele 11 cadre didactice care urmează să livreze cursul de formare acreditat de Ministerul Educației „Strategii inovative de Predare a Disciplinei Opționale Dezbateri, Oratorie și Retorică”. Evenimentul a făcut parte din proiectul „Debate Network 2.0” ce are drept obiectiv strategic creșterea calității training-ului în cluburile de dezbateri. Proiectul este realizat cu susținerea partenerului nostru strategic Romanian-American Foundation.