Dacă ai o idee, o propunere sau o nelămurire, le așteptăm la:

#ProfildeTrainer: Monica Ionescu (instructor la Colegiul Național „B.P. Hașdeu”, Buzău)

Ca să poți străbate și cele mai potrivnice căi, ai nevoie de niște „arme” bine puse la punct, șlefuite și lustruite. În viața modernă acestea sunt comunicarea eficientă, capacitatea de analiză și abilitatea de a gândi critic și a putea să-ți pui întrebări, elemente indispensabile dezbaterilor.

Unul dintre #multiplicatoriidebine, Monica Ionescu, profesor de limba engleză la Colegiul Național „B.P. Hașdeu” din Buzău, ne ilustrează cum pornit la drum cu „armele” potrivite și cu spirit de echipă, poți învinge orice obstacole.

Spune-ne câteva cuvinte despre tine, ca să te putem cunoaște mai bine.

Sunt profesor de limba engleză. Mi-am început cariera în urmă cu 12 ani, când am facut club de dezbateri în școală și am „antrenat“ încă 4 colege în această activitate. Mă bucură gândul că mulți elevi au beneficiat de munca mea de voluntar sau profesor de opțional de dezbateri de-a lungul timpului.

Descrie printr-un cuvânt debate-ul românesc.

Curcubeu. Suntem diverși  și încă un am devenit vestici, avem impulsuri bine venite dar nu întotdeauna în favoarea elevului. Gama variază de la roz la violet, dar nu spre negru.

De ce ai ales să devii Master Trainer?

Fiind într- o comunitate  care are mulți profesori activi în dezbateri și  mulți oameni interesați să includă abilitățile de dezbateri la ore, am crezut că o să îi  învățăm pe cei din jurul nostru, din județ. Nu mă așteptam să fiu ceva la nivel regional.  Am simțit că ne lipsește un grup unit și am pornit de la dorința de a avea colaborare și nu invidie între membrii echipei de traineri regionali, fapt care până acum mi-a reușit și în interiorul școlii. În ciuda  numărului mare de profesori  ce concurează și colaborează  pentru a desfășura o activitate prolifică de club, nu am avut parte de vreun conflict.

Ce abilități/calități are nevoie un supererou într-ale dezbaterilor?

  1. Warp speed thinking;
  2. ochi cu viziune prin sufletul și creierul echipei adverse;
  3. scut anti- pierdere de meci;
  4. sabie laser atottăietoare prin resursele de pe Internet;
  5. super puterea de a uni echipa pe termen lung.

 

Cum ajută debate-ul elevii? Dar societatea în ansamblu?

Pe elevi îi învață să piardă elegant, să sperăm. Societatea, pe termen lung, îmi doresc să accepte faptul că există idei contradictorii și că nu orice dezbatere trebuie să fie neapărat și o ceartă.

 Cum v-a schimbat debate-ul viziunea la clasă?

Nu mult, căci la limba engleză obișnuiam deja să adopt metode de dezbatere prin implicarea elevilor în dialoguri însă în plan personal pot spune că m-a afectat „negativ”, fiindcă  am pierdut parteneri de conversație în cancelarie pentru că aduceam argumente logice care îi contraziceau, iar pe plan familial și mai mult, căci totul devine o dezbatere…

Care crezi că sunt valorile unui trainer bun?

Egalitate, Echitate, toleranță, dorință de progres,  curiozitate permanentă. Adică să înțeleagă pașii mici pe care îi fac începătorii, să nu îi certe când pierd,  să fie toți egali și să îi înțelegi din perspectiva lor, să revii la rolul de adolescent din când în când, dacă nu mereu.

Povestește-ne cum a fost drumul tău în acea direcție

Cu suișuri și coborășuri, căci  uneori debaterii credeau că trainerul nu face mare lucru, ca au evoluat fără ajutor,  au uitat cum erau la început și ce s-a făcut pentru ei. Depersonalizarea antrenorului pentru a înțelege elevul implică un con de umbră în căștigarea meciurilor, căci debaterii câștigători sunt în lumina reflectoarelor, dar la un meci pierdut uită că nu au facut ce trebuia și parțial ești și tu implicat în pierdere sau  dau vina integral pe un coechipier, căci tu ești mai greu de blamat. Aici, rolul trainerului este de a le arăta că efortul de echipă a fost în pierdere, că nu e doar un singur vinovat, niciodată  unul, ci toți (CA LA MUSCHETARI- TOTI PENTRU UNUL, UNUL PENTRU TOȚI).

Convinge în 2 minute un părinte care nu a mai auzit de acest fenomen, să-și dea copilul la debate.

I-aș spune că dezbaterile îl țin pe copil interesat de ce se întâmplă fizic în lume, nu virtual, doar pe telefon .  În primul rând, îl fac să se exprime coerent, organizat, îmbogățindu-și vocabularul pentru bacalaureat și alte prezentări ca pentru interviul pentru  o slujbă/ un loc de muncă. În al doilea rând  exprimarea sa în scris se îmbunătățește, căci învățarea ii dă acestuia un  avantaj. Dacă este un copil timid sau nu are un grup de prieteni, aici găsește o gamă diversă de copii interesați de învățătură și de lectură, nu preocupați de distracție și atât, căci ei combină teoria cu practica și petrec timp împreună dezbătând teme mature.

Ce credeți că ar trebui să știe?

Cheltuiala pe care o are copilul la debate este zero, însă dacă vrea să participe la competiții atunci există taxe de acoperit, sume care reprezintă o investiție în viitorul acestuia.

Ce credeți că ar mai trebui îmbunătățit la sistemul de dezbateri din România?

Colaborarea sinceră.

Dacă ați fi față în față cu dvs de la începuturile în dezbateri, ce v-ați spune? Cum v-ați încuraja?

Hai, nu contează că acum nu sunt mulți debateri. Vin ei  și când vor afla că este o acțiune distractivă și utilă, greu o să-i mai convingi să plece!

La început de drum încercăm să aducem un suflu nou. Faceți-vă o promisiune/ setați-vă un obiectiv până la următoarea tabără de leadership, de anul viitor.

    Să îi duc pe începători la nivel mediu/AVANSAT.

 

Materialul a fost realizat la finalizarea evenimentului de formare de formatori organizat pentru cele 11 cadre didactice care urmează să livreze cursul de formare acreditat de Ministerul Educației „Strategii inovative de Predare a Disciplinei Opționale Dezbateri, Oratorie și Retorică”. Evenimentul a făcut parte din proiectul „Debate Network 2.0” ce are drept obiectiv strategic creșterea calității training-ului în cluburile de dezbateri. Proiectul este realizat cu susținerea partenerului nostru strategic Romanian-American Foundation.

NEWSLETTER abonează-te

Primește newsletterul nostru