Argumentul 1: Noile tehnologii oferă informaţii de o calitate superioară
Folosirea instrumentelor multimedia duce la o înţelegere mult mai bună a unor concepte şi idei decât instrumentele clasice de până acum (manualul şi explicaţiile profesorului). Posibilitatea de a vedea pe ecranul unui televizor modele detaliate şi de o calitate superioară a unor noţiuni de la biologie, sau de a învăţa într-o manieră distractivă ecuaţii şi formule matematice, duc la o înţelegere şi o interiorizare mult mai bună a informaţiilor de către elevi. În plus, Internetul oferă resurse practic nelimitate de învăţare şi posibilitatea de a sări de la o referinţă la alta, de a descoperi semnificaţia fiecărui concept dintr-un articol printr-o simplă apăsare a unui buton. Se oferă în felul acesta posibilitatea unei înţelegeri integrate şi se încurajează abordările inter-disciplinare.
Argumentul 2: Gradul de interacţiune oferit de noile tehnologii este mult mai mare
Elevii au posibilitatea interacţionării într-o măsură mult mai ridicată până acum, fapt ce duce la sporirea înţelegerii. Prin simpla predare, nu se asigură decât transmiterea informaţiilor, dar prin oferirea posibilităţii de a participa la crearea informaţiei, se asigură cu adevărat înţelegerea. Softurile educaţionale permit elevilor sa creeze modele şi exemple ale ideilor predate şi sa experimenteze cu acestea. Cu ajutorul Internetului pot interacţiona cu alţi elevi din întreaga lume, sau pot afla părerile experţilor în domeniu şi pot dobândi, pe lângă informaţii şi o pasiune pentru subiectul pe care îl cercetează.
Argumentul 1: Informaţiile transmise sunt de multe ori simpliste sau inconsistenţe
În încercarea de a face lucrurile mai atractive, softurile educaţionale sau enciclopediile online simplifică într-o mare măsură informaţia până la punctul la care nu mai solicită practic nici un efort din partea elevului. Mai mult, Internetul este plin de articole nedocumentate sau lipsite de referinţe şi surse de încredere. Multe dintre opiniile cu care intră în contact elevii prin interacţiuni directe folosesc un limbaj neştiinţific şi au la bază informaţii şi idei incomplete sau incorecte. Din acest motiv, noile tehnologii pot duce mai degrabă la o scădere a nivelului educaţional.
Argumentul 2: Noile tehnologii pot crea confuzie
Rolul principal al profesorului este de a ghida elevul şi de a îl ajuta sa aleagă informaţiile relevante. Cu cât elevul este mai interesat sa înveţe cu ajutorul noilor tehnologii informaţionale, cu atât îi este mai greu sa distingă între lucrurile pe care ar trebui sa se concentreze şi ceea ce este mai puţin important. Tocmai pentru ca fiecare articol de pe Internet conţine zeci de trimiteri către alte articole şi nu toate informaţiile sunt bine documentate, se poate ajunge la confuzie şi un surplus de informaţii de slabă calitate.
Referințe