În procesul de schimbare, ai nevoie de timp și constanță, dar ajută dacă ești echipat cu uneltele potrivite și crezi în proces. Emil Lazăr, parte din #multiplicatoriidebine și formator pentru cursul SIPDODOR ne povestește despre pasiunea sa pentru dezbateri, educație nonformală și impactul asupra elevilor.
Spune-ne câteva cuvinte despre tine, ca să te putem cunoaște mai bine.
Sunt un pasionat de dezvoltarea personală, dincolo de cea profesională pentru că iubesc formarea și educația. Lucrez în domeniul educației, având o carieră didactică în mediul universitar, dar începută în preuniversitar, acum mai bine de 25 de ani. Îmi doresc să contribui la dezvoltarea profesională a cadrelor didactice.
Descrie printr-un cuvânt debate-ul românesc.
O abordare serioasă, elegantă, în ajutorul profesorilor și societății, deși timidă.
Cum te-ai întâlnit cu dezbaterile și cu ARDOR? Ce te-a atras ?
Poate pasiunea pentru nonformal și dorința de altfel în educație, interesul ca demersul meu didactic sa fie motivant pentru elevi.
Cum ți-a schimbat debate-ul viziunea și activitatea la clasă?
Schimbarea e un proces. Presupune timp și constanță. Am descoperit și înțeles valoarea analizei, a argumentului structurat, a comunicării argumentate. A preda e un act de comunicare, iar înțelegerea și învățarea trebuie realizate structurat, argumentat și prin convingerea legată de utilitatea a ceea ce ajungi să cunoști. Este ceea ce am transmis elevilor și studenților mei, cadrelor didactice formate.
Cum ajută debate-ul elevii? Ce schimbări vezi la ei? Dar societatea în ansamblu?
Ca proces, elevii cu care am lucrat în contextul debate-ului s-au dezvoltat personal prin practicarea abilităților de analiză a informației, prin înțelegerea valorii argumentelor majore, dincolo de cele minore. Ca schimbare comportamentală, aceștia s-au dovedit mai siguri pe ei, au pus în relație ceea ce știau cu noul presupus de ceea ce le predam, au relaționat mai bine, pozitiv, echilibrat.
Care crezi că sunt valorile unui trainer bun?
Axiologia este ceva personal. În opinia mea, trainerul trebuie să creadă în puterea schimbării pe care o poate produce, în contribuția sa pentru așteptările cursanților. În rest, profesionalismul este la fel de important, deschiderea către oameni, pasiunea pentru ceea ce face.
Care sunt greutățile pe care le-ai întâmpinat?
Reticența oamenilor, inerția sistemului de educație românesc.
De ce ai ales să devii Formator de dezbateri (trainer pentru alți profesori)?
Îmi place să ajut, să sprijin, să ofer. Ține de structura lăuntrică. Și mai este ceva: e vorba de crezul pe care îl am ca profesor și de misiunea pe care mi-am ales-o.
Dacă ai fi față în față cu tine de la începuturile în dezbateri, ce ți-ai spune? Cum te-ai încuraja?
Mi-aș spune că fac ceva ce va ajuta mult și altfel pe mulți.
Convinge într-un paragraf pe cineva care nu a auzit de acest fenomen să susțină dezbaterile și ARDOR-ul.
Dacă știi care sunt aspectele pe care dorești să le îndrepți la tine, învață să analizezi, să argumentezi și să convingi.
Orice vrei să ne spui și nu te-am intrebat:
La nivel de dorință, cred că prezența Dezbaterilor în școală, prin preocupările profesorilor și pasiunea elevilor, poate contribui la reașezarea valorilor sociale și civice. De aceea, planurile-cadru de învățământ și programele școlare ar trebui să cuprindă elemente de gândire critică, argumentare structurată și comunicare interpersonală, așa cum, în formarea inițială a profesorilor, este necesar ca principiile deliberative și strategiile didactice bazate pe comunicare argumentată să reprezinte aspecte distincte pentru pregătirea în cariera didactică. E nevoie de o profesionalizare a carierei didactice în care să se regăsească puternic componenta de Dezbatere.