#ProfildeTrainer: Radu Țigănaș (instructor la Central Club, București)

Schimbările de perspectivă conduc la o evoluție autentică în fiecare dintre noi. Supererou nu devine cel ce nu greșește niciodată, cât mai degrabă cel care reușește să își dea seama cum erorile sunt părțile de puzzle necesare metamorfozei. Radu Țigănas, parte din ????#multiplicatoriidebine ne subliniază importanța transformării personale cu ajutorul dezbaterilor cât și importanța consolidării comunității, cu ajutorul fiecăruia dintre noi.

Spune-ne câteva cuvinte despre tine, ca să te putem cunoaște mai bine.

Am început să fac dezbateri prin clasa a 10-a, în 2006 și am știut instantaneu că e ceva ce îmi place. Nefiind prea sportiv de fel, dar pasionat de filme și discuții despre filme (printre altele), dezbaterile păreau a fi tot ce și-ar putea dori un tânăr (relativ) extrovertit, arogant și vorbăreț.

Descrie printr-un cuvânt debate-ul românesc.

Cuvântul pe care l-aș folosi pentru a descrie debate-ul românesc ar fi “intens”. Poate pentru că eu fac dezbateri mai intens de un an (după circa 12 ani de făcut dezbateri relativ intens în timpul liber). Dar am observat pe parcursul timpului că aceasta este o activitate și o comunitate destul de “intensă”, într-un sens bun dar și rău. Vorbim totuși de o comunitate de sute, poate chiar mii de persoane, zeci și zeci de cluburi, mai multe competiții anuale decât pot număra pe degete. Când există atâtea persoane, care investesc atât de multă energie și tim și care-și pun la bătaie ambițiile, aspirațiile și orgoliile, e normal ca spiritele să se încingă.

De ce ai ales să devii Master Trainer?

Având în vedere că eram deja implicat într-o măsură destul de mare în dezbateri, și știam că voi continua să fiu implicat în următoarea perioadă, părea a fi un pas logic. Sunt multe, multe, multe lucruri în dezbateri care ar trebui îmbunătățite, care ar merita discutate și implementate, și există foarte mulți traineri care se chinuie zi de zi, ședință de ședință, să-și țină cluburile în viața, ca să ofere elevilor acestă oportunitate de a dezbate. Știu cat de greu poate fi să n-ai sprijin sau ajutor, și am sperat că din postura de Master Trainer (menționez ca nu-mi place în mod special această etichetă),  pot face niște bine pentru dezbateri și pot fi de ajutor pentru trainerii care întâmpină dificultăți.

Care sunt greutățile pe care le-ai întâmpinat/ crezi că le vei întâmpina?

Ca mai toată lumea din comunitate, cred că cel mai dificil aspect este ”jonglarea” cu diversele roluri, responsabilități și ambiții pe care le am, ca trainer, arbitru, master trainer și așa mai departe. Când am nevoie de ajutor, apelez la varii oameni din comunitate, în funcție de natura problemei. Și există foarte, foarte mulți oameni abili și dispuși să ofere sprijin în această comunitate, desigur, în limita posibilităților. Foarte rar mi se întâmplă să nu găsesc vreo formă de sprijin sau ajutor atunci când am nevoie.

Ce abilități/calități are nevoie un supererou într-ale dezbaterilor?

Răbdare, deschidere, bun-simț, anduranță, modestie, pasiune, coloană vertebrală, spirit de echipă, pentru a numi câteva, și nu neapărat în această ordine.

Cum ajută debate-ul elevii? Dar societatea în ansamblu?

Într-o lume ideală, dezbaterile ajuta elevii să gândească (critic), îi învață cum să asculte, cum să discute constructiv, cum să evalueze, cum să se exprime, cum să colaboreze, și poate cel mai important, le oferă o cale prin care să-și construiască încredere de sine. Cum ajută asta societatea în ansamblu, ar fi o lista lungă, dar pe scurt, nu văd cum strică să avem mai multe persoane în societate care au învățat/învață cum să gândească critic, să discute constructiv, să evalueze, să se exprime și să colaboreze. Dar poate această intrebare e mai potrivită pentru elevi, pentru că degeaba povestesc eu despre cum i-a ajutat, dacă elevii nu simt și nu arată asta.

Cum v-a schimbat debate-ul viziunea la clasă? Dar asupra vieții personale?
Dezbaterile m-au ajutat să înțeleg cât de învechite și depășite sunt multe din subiectele (și mai ales metodele) pe care le făceam la școală. Am învățat mai multe din desene animate decât din ore și nu din cauza profesorilor, ci din cauza sistemului în mare, a cărui unic scop pare a fi “masarea” procentului de absolvire a BAC-ului. Normal că elevii n-au pasiune și interes pentru școală, atâta timp cât pot învăța mai repede și mai bine aceleași lucruri de pe Wikipedia sau Youtube.

Care crezi că sunt valorile unui trainer bun?
Nu cred că valorile unui trainer bun diferă atât de mult de valorile unui om/cetățean “bun”. Sunt anumite valori care poate sunt mai importante când vine vorba de “atmosfera” și “sănătatea” unui colectiv de elevi, precum “inclusivitate”. Un trainer bun în primul rand are pasiune pentru subiect și pentru beneficiari (în cazul acesta, debate și debateri). Dacă are acea pasiune, cred că restul valorilor cumva derivă din aceste pasiuni (de exemplu, dacă te pasionează dezbaterile, probabil te pasionează în egală măsură democrația sau libera exprimare, pentru ca nu poți avea dezbateri fără). Și ca principiu general, cred că ar trebui ca un trainer să întruchipeze valorile pe care dorește să le insufle mai departe debaterilor. Cum am ajuns eu la aceste concluzii și aceste valori… Cu greu, cu timp, cu multe greșeli, cu observație și reflecție. Este un proces continuu.

Convinge în 2 minute un părinte care nu a mai auzit de acest fenomen, să-și dea copilul la debate.

La dezbateri, elevii exersează și deprind abilități care nu se fac explicit în școală, și pe care le consider vitale pentru buna dezvoltare a unui tânăr. Dar cel mai important, cred ca la dezbateri academice tinerii își pot găsi o ”voce”.

Ce credeți că ar mai trebui îmbunătățit la sistemul de dezbateri din România?

Multe, și depinde. Câte pagini am la dispoziție? Sunt multe, multe, multe elemente care ar putea și ar trebui îmbunătățite. Cred că întrebările importante sunt: ce prioritizăm și cum îmbunătățim. Nu există răspunsuri simple, e o cursă cu bătaie lungă.

Dacă ați fi față în față cu dvs de la începuturile în dezbateri, ce v-ați spune? Cum v-ați încuraja?

I-aș sugera să lase deoparte aroganța și să încerce să aplice mai bine/consistent principiile în care crede. Și aș încerca să-i explic ca e ok sa dea greș și să eșueze, atât timp cât nu renunță la bătălie. Cu siguranță cred că am putea purta și o discuție cathartică despre cât proști suntem sau am fost.

La început de drum încercăm să aducem un suflu nou. Setați-vă un obiectiv până la următoarea tabără de leadership, de anul viitor.

Obiectivul meu personal ar fi să îmi creez un plan pe termen lung. Obiectivul meu mai general, pentru dezbateri, ar fi să reușim să consolidăm comunitatea (de dezbateri) și comunitățile (de debateri, de traineri, de arbitri, de master traineri).

Materialul a fost realizat la finalizarea evenimentului de formare de formatori. Evenimentul a făcut parte din proiectul „Debate Network 2.0” ce are drept obiectiv strategic creșterea calității training-ului în cluburile de dezbateri. Proiectul este realizat cu susținerea partenerului nostru strategic Romanian-American Foundation.